NY FLYTYPE:

I LUFTEN: Den kinesiske storsatsingen AVIC AG600 har fått kjenne luft under vingene.

Verdens største amfibiefly bruser med fjærene

Den kinesiske flymaskinen, som er på størrelse med en Boeing 737, har hatt sin første tur.

Publisert Sist oppdatert

Verdens største flygende amfibiefly gjennomførte sin aller første testflyvning på selveste julaften.

Direktesendt jomfrutur

Det kinesiske flyet AG600 tok av fra flyplassen Zhuhai i provinsen Guangdong sør i landet. Jomfruturen varte i rundt en time og avgangen ble vist direkte på statlig kinesisk tv. 

Det er Aviation Industry Corporation of China som står bak flymaskinen. 

Arbeidet med å bygge prototypen startet i 2009. Prototypen sto klar 23. juli 2016.

HAR BESTILT 17: Kinesiske myndigheter har bestilt 17 flymaskiner. Så langt har ingen andre nasjoner lagt inn bestilling.

Flyet er tenkt til både sivil og militær bruk. Så langt er det bare kinesiske myndigheter som har bestilt flyet. De har lagt inn en ordre på 17 flymaskiner.

12 timers rekkevidde

Blant de tiltenkte arbeidsoppgavene er både søk- og redningsoppdrag og brannslukking. Ifølge Xinhuanet kan flyet tanke tolv tonn vann på 20 sekunder. 

Flyet skal kunne holde seg i luften i opptil 12 timer av gangen. 

STØRRE: Beriev A-40 målte 43.84 meter og hadde et vingespenn på 41.62 meter.

Det spekuleres også på hvorvidt maskinen vil bli benyttet til  å beskytte de omstridte områdene som ligger langs kysten ved Sør-Kinahavet. Syv land i Sørøst-Asia kjemper om kontrollen her.

På størrelse med en 737

GIGANTISK: 66.65 meter lange "Spruce Goose" var et imponerende skue, men noen stor suksess ble flymaskinen ikke.

AG600 er på størrelse med en Boeing 737, har MTOW på 53 500 kilo og et vingespenn er på 39 meter. Det er utstyrt med fire turbopropmotorer av typen WJ-6. 

Selv om den kinesiske nyvinningen er av betydelig størrelse må den se seg slått av det 44 meter lange russiske amfibieflyet Beriev A-40 Albatros, som er det største amfibieflyet som noen gang er bygget. Det var i aktiv tjeneste fra 1989 til 1998.

AG600 (Kunlong)

  • Antall passasjerer: 50 
  • Lengde: 36.9 m 
  • Vingespenn: 38.8 m 
  • Høyde: 12.1 m 
  • MTOW: 53,500 kg 
  • Motorer: 4 × WJ-6 turboprops, 3,805 kW 
  • Propeller: 6-bladete constant speed-propeller
  • Maksfart: 570 km/t
  • Rekkevidde: 5,500 km 

Vi må heller ikke glemme milliardæren Howard Hughes flygende båt, Hughes H-4 Hercules. Maskinen, populært kalt Spruce Goose, hadde et vingespenn på hele 97.54 meter.

Den totale flytiden er ikke like imponerende. Maskinen fløy bare én tur, og fikk totalt loggført 26 sekunder. 

Powered by Labrador CMS