To fly LSA-godkjent i Europa

Czech Sport Aircrafts P-28 Cruiser ble Europas første fly med LSA-godkjennelse etter de nye EASA-reglene. Hakk i hæl følger Flight Designs CTLS som mottok typesertifikatet under Aero 2012 i Friedrichshafen. Nå kan norske flyklubber for første gang skole til PPL på fly i den nye 600-kilos-klassen.

Publisert

EASA kunngjorde nyheten under sin presentasjon om regelverksforbedringer for GA-flyging 18. april. De kunne også avsløre at et tredje fly vil få LSA-typesertifikat i løpet av svært kort tid, anslått til tre-fire uker fra nå.

files/content/news/Flight Design CS-LSA.jpgBåde P-28 Cruiser og CTLS har fått et såkalt Restricted Type Certificate (RTC) etter de nye CS-LSA-reglene (Certification Specifications, Light Sport Aircraft). Forskjellen mellom et fullt CS-LSA-typesertifikat og en CS-LSA RTC er at sistnevnte bare kan brukes til VFR dag, mens en CS-LSA under visse forutsetninger også kan flys VFR natt. Begge typer kan brukes til flyskoler og soloflyging.

Hvilket fly som blir nummer tre i rekken av fly med europeisk LSA-godkjennelse, ville ikke EASA ut med. Mye kan imidlertid tyde på at det kan være snakk om Evektor SportStar. Dette flyet kan uansett bestilles som CS-LSA til fast pris i likhet med Pipistrels Virus SW allerede nå. Per dags dato er det imidlertid bare Czech Sport Aircraft og Flight Design som kan levere LSA-fly med typesertifikat.

Bildet over: EASA overrekker typesertifikat av varianten CS-LSA RTC for flyet CTLS til Matthias Betsch, sjef hos Flight Design.

Powered by Labrador CMS