Elektrisk flyging:

ELEKTRISK SJØFLY: Flyselskapet Harbour Air har i samarbeid med teknologiselskapet magniX utviklet en elektrisk motor som de har plassert i en DHC-2 de Havilland Beaver. Foto: Harbour Air

- Som å fly en vanlig Beaver på elektriske steroider

Vil bli verdens første helektriske flyselskap.

Publisert Sist oppdatert

Det ble skrevet elektrisk flyhistorie i Canada i går. Da hadde det Harbour Airs helelektriske sjøfly sin første tur.

Flyet har sitt utgangspunkt i en 62 år gammel DHC-2 de Havilland Beaver, men den originale motoren er erstattet av et 750 hestekrefters propulsjonssystem, som er drevet av batterier. 

Flytid på 35 minutter

Harbour Air har utviklet systemet sammen med teknologiselskapet magniX. 

Jomfruturen varte i omkring ti minutter, og det var flyselskapets sjef og grunnlegger, Greg McDougall, som fløy. 

I LUFTEN: Flyet fløy i anslagsvis tre minutter med flyselskapets sjef og grunnlegger Greg McDougall bak spakene.  

- Det var som å fly en vanlig Beaver, bare at denne var på elektriske steroider. Den eneste måten å finne ut hvordan den ville reagere var å fly den. Og jeg ble veldig overrasket over hvor kjapt den ville komme seg i luften, sier han ifølge CTV News.

Flyets batterier kan per i dag holde det i luften i rundt 35 minutter, men håpet er at flytiden vil bli utvidet til en eller to timer når teknologien blir enda bedre. Kostnadene reduseres med mellom 50 og 80 prosent ved å bruke elektriske fly, ifølge Harbour Air-sjefen. 

- Målet er å elektrifisere alle våre fly

McDougall har stor tro på at elektrifisering er veien å gå fremover, og kan potensielt bli verdens første helektriske selskap.

– Vårt mål er å elektrifisere alle våre fly. Det er ingen grunn til ikke å gjøre dette, sier han ifølge NTB.

Harbour Air flyr rundt en halv million passasjerer hvert år, primært mellom Vancouver, skistedet Whistler og øyer og småsteder langs stillehavskysten.

Powered by Labrador CMS