Småflysalget øker

Etter en ørkenvandring for smålfymarkedet siden finanskrisen i 2008, viser salgstallene for de tre første kvartalene i 2014 at bunnen ikke bare er nådd, men at småflysalget øker merkbart. Nesten ti prosent flere fly med stempelmotorer ble solgt de tre første kvartalene i 2014 sammenliknet med året før. Særlig er det moderne komposittfly som gjør det skarpt.

Publisert

– Nye produkter bidrar til vekst i allmennflysalget nå som vi fortsetter å komme oss igjen etter finanskrisen, sier Pete Bunce som er sjef for bransjeorganisasjonen GAMA (General Aviation Manufacturer's Association). Han peker på at salget av turbopropmaskiner har gått tilbake, mens salget av stempelmotoriserte fly og jetfly øker, noe som viser at markedet fortsatt er skjørt.

Diamond og Cirrus med høyest tall

Det er komposittflyprodusentene Diamond og Cirrus som produserer favorittmodellene innenfor fixed-wing. Av fly og helikopter med tresifrede salgstall finner vi kun Diamond DA40 (125), Cirrus SR22T (100), Cessna 172S (100) og Robinson R44 Raven II (119). Slår man sammen modelltypene Cirrus SR22 og SR22T, er denne flytypen desidert mest solgt med hele 185 enheter. Tallene viser at markedet har sans for moderne maskiner med lavt drivstofforbruk og innovativ teknologi, men også "gamle slitere" som er oppdatert med ny avionikk klarer altså å hevde seg.

Ifølge GAMAs rapport gjør også Pipers PA-28-serie det bedre enn tidligere med 33 leverte enheter så langt i år. Det er ikke levert noen Cessna 182 så langt, men Cessna har derimot levert 10 eksemplarer av Cirrus-konkurrenten Corvalis TTx.

Den betydelige veksten i salg av småfly kan til dels indikere at verdensøkonomien er i en viss bedring. I Norge noterer NLF seg at reduksjonen i antall medlemmer av Motorflyseksjonen har stanset: To prosents vekst er fasit så langt i år.

Powered by Labrador CMS