Starfighter

PÅ VINGENE: Det vekket stor begeistring da Starfighteren igjen var å se i luften over Bodø.

Slik fikk de Starfighteren i luften

Lederen i Starfighterens venner, Helge Andreassen, forteller hvordan de har jobbet for å få til det mange ikke trodde var mulig.

Publisert Sist oppdatert

I fjorten år har en engasjert gjeng jobbet for å få CF-104D Starfighter flyvedyktig.

I slutten av september kunne man endelig se resultatet av den iherdige innsatsen: Det legendariske jagerflyet fikk igjen kjenne luft under vingene

Hendelsen fikk enormt med oppmerksomhet. Tusenvis fulgte flyvningen direkte på internett.

Starten på prosjektet

Bak Starfighter-prosjektet står blant andre lederen i Starfighterens venner, Helge Andreassen. 

PRIMUS MOTOR: Det var Helge Andreassen som tok initiativ til å få Starfighteren i luften igjen.

Det var hans idé å gjøre et forsøk på å få en Starfighter i luften igjen. 

Av ren nysgjerrighet tok jeg kontakt med Starfighter.inc i Florida, siden de opererte 632 og 850, senere også 759, alle tidligere norske starfightere fra 334-skvadronen i Bodø. Dette mener jeg at jeg gjorde i 2001, forteller han til Flynytt.

Andreassen ble da bedt om å sjekke etter mulige reservedeler.

- I denne prosessen dukket idéen opp. Hvorfor ikke prøve dette i Norge? Vi hadde proffe mekanikere i Bodø, som var interessert. Jeg tok kontakt med Per Bøthun, Olav Aamoth og Einar Smedsvig for å diskutere saken. Da tre generaler var positive startet vi opp.

Fikk assistanse av Bjørn Kjos

Andreassen fikk juridisk assistanse av Bjørn Kjos, som selv har fløyet Starfighter. Det første punktet på programmet var å overtale Forsvarsmuséet til å frigi flymaskinen med tanke på flyging.

- Dette lyktes vi med. 13.sept 2002 ble flyet flyttet fra muséet i Bodø over til Bodø hovedflystasjon, forteller Andreassen.

Starfighterens venner har siden jobbet jevnt og trutt med maskinen. Flyet, som tidligere hadde halenummer Starfighter 637, har nå fått registreringen LN-STF. 

KREVENDE: Ifølge Helge Andreassen var det ikke bare bare å modifisere til Martin Baker-utskytingsseter.

- Vi har ikke loggført arbeidstimer, det er kanskje dumt. Vi har for det meste jobbet på mandager. Om sommeren har arbeidet for det meste stått stille. Etter at vi fikk eierskapet til flymaskinen på plass i 2010, ble det mer fart i arbeidet, sier han.

Spesielt beslutningen om å modifisere til Martin Baker-utskytningsseter var krevende.

- Vi behøvde hjelp fra flere hold for å sikre oss seter. De fantes i Italia, siden ITAF opererte F-104 frem til 2004. Vi fikk også deler og hjelp til å utføre modifikasjonen fra Danmark, opplyser han.

COCKPIT: Hvem ønsker vel ikke å sitte her?

Det var mange modifikasjoner som måtte til:

  • Nytt navigasjonsutstyr, radio og transponder.
  • Nye antenner.
  • Nytt system for nødlukking av nozzle-systemet.
  • Modifikasjon til nye type oksygentank lik F-16.
  • Modifikasjon knyttet til bruk av ny batteritype lik F-16.
  • Bytte begge hovedunderstellslegger.
  • Bytte mange hydraulikkrør og koblinger.
  • Bytte av diverse hydraulikk og drivstoffslanger.
  • Motorkjøringer, taksetester, etc.

Krevende eierskapsprosess

STORT ØYEBLIKK: Starfighteren var i luften igjen 28. september.

Likevel er det eierskapsprosessen som har stått for de største utfordringene.

- Det var nødvendig med godkjenning fra USA for overføring av eierskap fra Forsvaret til foreningen. Dette fordi toseterne alle var bygget i USA, inkludert de canadiske, forteller Andreassen.

- Samtidig har det vært en utfordring å skape en felles forståelse med Luftfartstilsynet for godkjenningsprosessen. BSL er ikke skrevet med tanke på godkjenning av en Starfighter. Også økonomi og sponsing har vært utfordrende.

- Viste hva en flygende Starfighter betyr

Å endelig nå målet de har jobbet for i så mange år, beskriver Andreassen som en stor glede og tildels en følelsesmessig utladning for mange.

FLERE TURER: Våren 2017 skal Starfighteren etter planen i luften igjen.

- Selv bivånet jeg det fra baksetet i en F-16. Som filmingen viser, var prøveflyvningen en suksess. Mediadekningen viste til fulle hva en flygende Starfighter betyr for mange. Tusenvis fulgte flighten via internett over hele verden, sier han.

Andreassen understreker at det er mange som har bidratt for å få Starfighteren flyvedyktig.

- Dette hadde ikke vært mulig dersom vi ikke var posisjonert i Bodø. Det aller meste av F-104-kompetansen i landet befinner seg her. Videre har vi hatt en flystasjon i ryggen, som har hjulpet i den grad det har vært mulig. Også personell på Kjeller har hjulpet oss. Dugnadsånden har vært enestående. Det har sett mørkt ut flere ganger, men ingen har villet gi opp. Jeg er oppriktig stolt over teamet og jobben.

Og prosjektet med Starfighteren stanser ikke her. Planen er å ha maskinen i luften igjen til våren, tidligst i mars 2017.

- Vi skal gjennomføre et par prøveflyvninger til. Den neste finner tidligst sted i mars 2017, siden Eskil Amdal er opptatt med fullt kurs på F-35 frem til 2.mars. Videre blir det å holde flyet i teknisk god stand, slik at det kan vises frem for publikum, sier Andreassen.

LES MER: Eskil Amdal: - Slik var det å fly Starfighter

SE MER: Du finner air-to-air-video av den historiske flyvningen her.

Powered by Labrador CMS