SkyDemon kommer med innflygingskart

Mens offisielle norske ICAO-kart i elektronisk utgave er ukens "hete potet" fra utviklerne av navigasjonsapper som Air Navigation Pro og PocketFMS, har britiske SkyDemon satset annerledes. Der i gården er det offisielle innflygingskart (VFR approach charts) som blir neste godbit. Om anslagsvis tre uker er den serveringsklar.

Mens offisielle norske ICAO-kart i elektronisk utgave er ukens "hete potet" fra utviklerne av navigasjonsapper som Air Navigation Pro og PocketFMS, har britiske SkyDemon satset annerledes. Der i gården er det offisielle innflygingskart (VFR approach charts) som blir neste godbit. Om anslagsvis tre uker er den serveringsklar.

– Vi har ingen planer om å lansere ICAO-kart for noe land. Vår bekymring er at veldig mye av den funksjonaliteten og tydeligheten som våre vektoriserte kart gir, blir ødelagt om man kombinerer et ICAO-kartunderlag med appens egen vektorgrafikk. Jeg er klar over at andre leverandører av apper prøver å integrere bildebaserte ICAO-kart – med varierende hell. Jeg tviler ikke på at vår utvikler vil kunne lykkes i å integrere slike kart på en god måte dersom han setter av nok tid, men vi har planer for flere nye funksjoner, og integrering av ICAO-kart er lavt på prioriteringslista, sier SkyDemons Rob Hart til Flynytt.

Vil lansere VFR-innflygingskart fra AIP-er

En av funksjonene som SkyDemon jobber med akkurat nå, er tilgang til VFR-innflygingskart fra de ulike landenes AIP-er. Denne funksjonen har Air Navigation Pro hatt i lengre tid, men ulempen har vært at bare få land har vært inkludert. Norge har eksempelvis vært utenfor dette systemet.

– VFR-innflygingskart blir snart tilgjengelig for alle land på SkyDemon, trolig innen tre uker – men det kan tenkes at det skjer tidligere. Betatesting skjer i øyeblikket, sier Hart.

SkyDemon har også tidligere hatt innflygingskart i sin app, men de har vært hjemmesnekret og med meget begrenset informasjon. Derimot har flygeplanleggingssystemet Rocket Route gitt tilgang til både VFR- og IFR-innflygingskart i lengre tid, alt sammen basert på visning av offisielle AIP-kart. En rekke mindre plasser har imidlertid ingen offisielle kart i ryggen, og for tilgang til disse kartene er det fortsatt Jeppesen som gjelder. Nå blir det spennende å se om det er noen hull i SkyDemons kartbibliotek når det kommer ut om få uker.

Vil være et enkelt og vennlig alternativ til firmaer som Garmin

– SkyDemon er i ferd med å bli ganske populært i Norge og andre skandinaviske land. For oss er Skandinavia et viktig område siden det ikke er så godt betjent av firmaer som bare ser på antall piloter. Min strategi for Europa innebærer å betjene alle brukere ved å tilby et enkelt og vennlig alternativ til firmaer som Garmin, og strategien later til å bære frukter. Jeg tror SkyDemon er mer populært i Norge enn i Tyskland for øyeblikket når man ser på prosentdel av piloter som bruker programmet, noe som er veldig bra!

Powered by Labrador CMS