ELFLY:

E-fan X er et av de hybridelektriske konseptene Airbus jobber med. Flyet, som utvikles i samarbeid mellom Rolls-Royce, Siemens og Airbus, er basert på flytypen BAe 146. Nå skal flyprodusenten samarbeide med SAS om å utvikle hybridfly og elfly.

SAS og Airbus skal samarbeide om å utvikle «grønne» fly

Flyprodusenten og flyselskapet avslører historisk samarbeid.

Publisert Sist oppdatert

Flyprodusenten Airbus og flyselskapet SAS inngår et samarbeid knyttet til utvikling og drift av nye elfly. Dette er den første avtalen av denne typen som Airbus inngår, melder Teknisk Ukeblad.

Hybridelektriske fly

Ifølge sjefen for elektrifisering i Airbus, Glenn Llewellyn, har arbeidet med hybridfly kommet til det stadiet at de er nødt til å gå i dialog med potensielle flykunder.

– Vi må finne ut hvordan hybridelektriske fly kan brukes i drift, hva som kreves av infrastruktur på flyplassene, samt forsikre oss at energien er fornybar. Vi er meget fornøyde med å kunne teste noen ideer i den virkelige verden, dette er neste steg på veien mot vårt mål, som er å bringe nullutslippsteknologi til luftfarten, sier han til Teknisk Ukeblad.

SAS blir med det første flyselskapet Airbus inngår en slik type samarbeid med.

Flyprodusenten skriver i en pressemelding at prosjektet skal analysere innvirkningene på bakkeinfrastrukturen og de logistiske konsekvensene det får for lading, rekkevidde, ressurser, tid og tilgjengelighet på flyplassene.

- Samarbeidet inkluderer også en plan for å involvere en leverandør av fornybar energi for å kunne vurdere nullutslipsoperasjoner. Denne multidisiplinære tilnærmingen fra energi til infrastruktur, sikter mot hele det fullverdige økosystemet for drift av fly for å bedre støtte luftfartsindustriens overgang til bærekraftig energi, skriver de.

Felles forsknings- og utviklingsprogram

Det vil likevel gå mange år før vi vil se elektriske passasjerfly med SAS-logo i luften. I første omgang er det snakk om et felles forskning- og utviklingsprogram som starter i juni og skal vare ut 2020.

Airbus skal da dele informasjon om flykonseptene produsenten jobber med, inkludert ulike fremdrifts- og lademetoder. SAS vil deretter kunne komme med sine tilbakemeldinger. Arbeidet vil i hovedsak skje i Stockholm og Toulouse.

– Det er altså ikke flytesting, men vi vil bruke reelle flydesign og sammen vurdere hva slags muligheter de vil ha, hva slags utfordringer de vil ha, kanskje ta vekk noen konsepter som vi finner ut ikke vil fungere og heller jobbe videre med dem som har større potensial, sier Llewellyn til Teknisk Ukeblad.

Ifølge Airbus er fly i dag 80 prosent mer drivstoffeffektive per passasjerkilometer enn de var for 50 år siden. Samtidig er luftfarten estimert doblet over de neste 20 årene og derfor er det et mål for industrien å redusere fotavtrykket på klimaet.

Det er ingen hemmelighet at SAS lenge har vært interessert i mulighetene elektrisk flyging etter hvert vil by på.

Blant annet har flyselskapet samarbeidet med Avinor, Widerøe, miljøstiftelsen Zero og Norges Luftsportforbund om å skaffe Norges første elektriske motorfly, LN-ELA.

Powered by Labrador CMS