– Prissjokk på avgas forhåpentlig kortvarig

Det var ingen aprilspøk at Statoil økte literprisen på flybensin med om lag fire kroner pluss moms fra 1. april. Flyklubbene og andre flyeiere reagerte med vantro da de så at prislappen på avgas 100LL økte til cirka 17 kroner per liter over natten. En rekke flyklubber måtte sette opp timeprisene sine med opp til 200 kroner per time uten forvarsel. Nå viser det seg at prisøkningen er antatt å være kortvarig og at drivstoffprisen trolig vil synke til et mer normalt nivå om noen uker.

Publisert

Det var ingen aprilspøk at Statoil økte literprisen på flybensin med om lag fire kroner pluss moms fra 1. april. Flyklubbene og andre flyeiere reagerte med vantro da de så at prislappen på avgas 100LL økte til cirka 17 kroner per liter over natten. En rekke flyklubber måtte sette opp timeprisene sine med opp til 200 kroner per time uten forvarsel. Nå viser det seg at prisøkningen er antatt å være kortvarig og at drivstoffprisen trolig vil synke til et mer normalt nivå om noen uker.

– Den prisøkningen som skjedde 1. april har bakgrunn i at vi måtte betale en svært høy innkjøpspris for den siste båtlasten vi fikk inn med avgas 100 LL til Göteborg i mars. Vår leverandør er Pernis-raffineriet i Nederland. De hadde hatt en brann i produksjonsanlegget sitt i vinter og begrunnet den høye prisen i at det var kun begrensede mengder drivstoff tilgjengelig, forteller Erik Gustav Hatlebakk til Flynytt. Hatlebakk er Operations Manager i Statoil Fuel & Retail i avdelingen for Special Products – Aviation.

– Vi har bestilt en ny båtlast som skal leveres i juni.Vi forventer at den vil få et mer ”normalt” prisnivå. Vi har imidlertid ikke lykkes å få et prisestimat ennå. Oljeprisen har generelt økt mye de siste månedene, så det er i øyeblikket vanskelig å si hva vi må betale for den kommende lasten. Mine kollegaer på salgsavdelingen vår forteller imidlertid at det er hensikten deres å redusere prisen ut til sluttkunde såfremt vår innkjøpspris går ned i juni, avslutter Hatlebakk.

Uansett hva prisen blir om noen uker, har hendelsen satt avgas på dagsorden i flymiljøet nok en gang. Sårbarhet er et stikkord all den tid det bare er én produsent av tetra-etyl-bly i verden og bare tre raffinerier som produserer avgas i Europa; Pernis i Nederland, Total i Frankrike og Hjelmco i Sverige.

Powered by Labrador CMS