PIPISTREL OG SIEMENS TAR AV PÅ STRØM

22. august tok et nytt elektrisk treningsfly av for første gang. Med én times endurance pluss en halv time reserve, er flyet et av det første som kan benyttes til praktisk flygetrening. Maskinen er allerede godkjent som mikrofly i Frankrike, og flere tillatelser er på vei.

Publisert

22. august tok et nytt elektrisk treningsfly av for første gang. Med én times endurance pluss en halv time reserve, er flyet et av det første som kan benyttes til praktisk flygetrening. Maskinen er allerede godkjent som mikrofly i Frankrike, og flere tillatelser er på vei.

Selve flyskroget er bygget rundt Pipistrels Alpha Trainer, men en rekke modifikasjoner er gjort for å redusere vekt og øke ytelsene. Flyet – som har fått tilnavnet ”Watts Up” – er utviklet i partnerskap med Siemens AG som står bak det elektriske framdriftssystemet.

Superlett motor

Det har lykkes Siemens å utvikle en særdeles lett motor: Til tross for hele 85 kW eller 115 hestekrefter veier motoren bare 14 kg.

Batteriet som er på 17 kilowatt-timer gir en endurance på én time pluss en halvtime reserve. Takket være flyets effektive konstruksjon, trengs bare et beskjedent kraftuttak for å holde flyet på cruise i lufta. Ladetiden er én time, men skal flyet gå i kontinuerlig skoledrift, kan man bruke Pipistrels hurtigkoblingssystem som gjør det mulig å vekselvis fly og lade uten stans.

Skreddersydd for skoling

Flyet er designet spesielt for å operere i landingsrunder i samband med flygetrening. Flyet tar av på svært kort distanse, og klatreevnen er på mer enn 1000 fot per minutt. 13 prosent energi hentes inn igjen gjennom hver innflyging ved at propellen virker som brems og lader batteriet under nedstigningen. Dette bidrar også til gode kortbaneegenskaper.

– Med stadig økende drivstoffkostnader er det på tide at man tenker nytt rundt flygerutdanningen. Vår løsning er å tilby det første praktiske hel-elektriske treningsflyet på markedet, sier Pipistrel-sjef Ivo Boscarol i en pressemelding.

– Teknologien som er utviklet spesielt for dette flyet reduserer kostnaden for allmennflygerutdanning med så mye som 70 prosent, noe som gjør flyging rimeligere enn noen gang tidligere. Flyet er også revolusjonerende i den forstand at man kan operere på mindre flyplasser i tettbygde strøk med null CO2-utslipp og et minimum av støy, fortsetter Boscarol.

– Framtiden er elektrisk

Watts Up følger kravene det amerikanske standardiseringsorganisasjonen ASTM har satt til elektriske LSA-fly, og det oppfyller også kravene til mikrofly. Som mikro er maskinen allerede godkjent i Frankrike.

– Flere land er ventet å følge i hælene på Frankrike, og vi søker om tillatelse hos FAA for å drive treningsflyging med maskinen i S-LSA-klassen. Watts Up er vårt femte elektriske flyprosjekt og nummer to som vil ende opp i et kommersielt tilgjengelig produkt, forklarer Boscarol.

– Siemens utvikler elektriske framdriftssystemer med høyest mulig effekt pr vektenhet for framdrift av fly. Det er kun gjennom innovasjon at vi kan løse problemene knyttet til økte drivstoffkostnader, høyere etterspørsel og nye miljøvernreguleringer, sier Frank Anton som er utøvende visepresident for store framdriftssystemer hos Siemens. Anton er initiativtakeren til elektrisk flyutvikling hos Siemens.

– Innovasjon brukt i Watts Up blir viktig i å gjøre luftfarten mer bærekraftig på lang sikt. Siden elektriske systemer er skalérbare, kan vi forvente at også større fly vil benytte elektrisk framdrift i framtiden. Verden er i ferd med å bli elektrisk, både i lufta, på land og til sjøs, avslutter Anton.

Prisantydningen ligger på 800.000 kroner, og første levering skal etter planen skje i 2015.

Powered by Labrador CMS