Pilot Flyskole bestiller Cessna Skycatcher

Etter at Cessna kunngjorde at Cessnas modell 162 Skycatcher går over fra LSA-status til vanlig sertifisert småfly i Europa, har fabrikken allerede mottatt en ordre på tre maskiner fra Norge, nærmere bestemt fra Pilot Flyskole på Torp ved Sandefjord.

Publisert

Etter at Cessna kunngjorde at Cessnas modell 162 Skycatcher går over fra LSA-status til vanlig sertifisert småfly i Europa, har fabrikken allerede mottatt en ordre på tre maskiner fra Norge, nærmere bestemt fra Pilot Flyskole på Torp ved Sandefjord.

Ledelsen ved flyskolen sier i en pressemelding fra Cessna at kjøpsbeslutningen ble påvirket av det faktum at EASA-sertifisering blir gjennomført ved at flyet flyttes over i standard småflyklasse, FAR Part 23 (tilsvarer CS-23 i Europa).

– Vi har allerede Cessna-fly ved vår flyskole i Norge, og vi er glade for å legge til tre nye Skycatcher-fly til flåten, sier Pilot Flyskoles sjef, Frode Granlund.

Pilot Flyskole eies delvis av Flyteknisk AS som er importør av Cessna til Norge.

– Vi synes dette er et naturlig steg i å arbeidet med å øke interessen for vår flyskole, og dette vil gi oss et fantastisk fly å introdusere nye elever til flyging med, sier Granlund i Cessnas pressemelding.

Da Granlund gikk igjennom flyet under EAA Air Venture med Zoe Cunningham, en av Skycatcher-pilotene fra Cessnas Discover Flyging Challenge, konkluderte han med at han like godt kunne kjøpe tre med en gang siden han trenger tre og ikke ett fly til flåten.

– Dette er et fantastisk fly med teknologi du ikke ser i mange andre treningsfly. Det er en perfekt match for flyelever, og flyet er virkelig romslig. Jeg er 1,83 høy og får god plass, sier Granlund.

Tracy Leopold som er er forretningsansvarlig for Cessna 162 sier hun er tilfreds med å se hvilken effekt overgangen fra LSA til CS-23 allerede har hatt på etterspørselen etter Skycatcher og forventer at Pilot Flyskole vil etterfølges av andre flyskoler i Europa.

Powered by Labrador CMS