ELFLY:

PÅ SHOPPING: Dette er flyet norske OSM Aviation har kjøpt 60 eksemplarer av. Det er produsert av amerikanske Bye Aerospace.

OSM Aviation bestiller 60 elfly

- Det er den største bestillingen av elektriske fly til kommersielt formål som noen gang har blitt gjennomført, sier administrerende direktør Espen Høiby.

Publisert

De 60 elektriske flyene skal leveres av amerikanske Bye Aerospace. Maskinene skal brukes til trening og utdanning på selskapets flyskole OSM Aviation Academy, melder E24.

– Vi er stolte over å ta en ledende rolle i utviklingen av den grønne luftfartsnæringen. Dette er den største bestillingen av elektriske fly til kommersielt formål som noen gang har blitt gjennomført, sier administrerende direktør i OSM Aviation, Espen Høiby, ifølge E24 .

Har også flyskole i Norge

OSM Aviation er et bemanningsselskap som leverer tjenester til luftfartssektoren. Blant annet leier de ut piloter og kabinpersonale  til en rekke flyselskaper. I fjor kjøpte de 51 prosent av flyskolen Scandinavian Aviation Academy i Sverige og satser nå for fullt på å også utdanne flygere selv.

I Norge har selskapet etablert en flyskole på Arendal lufthavn, Gullknapp. Før jul ble det kjent at OSM også satser stort i USA. Da ble det blant annet kjent at OSM Aviation-sjef Espen Høiby har rekruttert tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for å starte en ny flyskole i USA.

Les mer: Bra start for OSM Aviation Academy på Gullknapp

- LN-ELA som øyeåpner

I tiden som samferdselsminister fikk Solvik-Olsen testet ut elflyging i Norges første elektriske motorfly, LN-ELA, en Pipistrel Alpha Electro som Avinor og Norges Luftsportforbund (NLF) gikk sammen om å kjøpe. 

– Avinors testflyging av et elektrisk fly i fjor fikk folk til å bli oppmerksomme på potensialet i grønn luftfart. Nå demonstrer OSM Aviation at flere aktører vil gjøre en innsats for å føre luftfarten videre i en grønnere retning, sier Solvik-Olsen ifølge E24.

OSM sier til E24 at flyene vil bli levert fra slutten av 2021, men selskapet ønsker ikke å si noe om hvor mye de må betale for flyene. 

Jobber for FAA-godkjenning

Bye Aerospace er et privateid selskap som har elektriske fly som spesialitet. I 2010 utviklet selskapet et konsept for en elektrisk drevet Cessna 172. Maskinen hadde sin første flyvning i 2012. 

Tre år senere 2015 var Bye Aerospace klar med  prototypen på storsatsingen «Sun Flyer». Senere har de tatt utviklingen videre og jobber med både «Sun Flyer 2» og«Sun Flyer 4».

Selskapet har uttalt at målet er at disse flyene skal være de første helelektriske flyene som blir godkjent av det amerikanske luftfartstilsynet FAA for bruk i opplæring og generell luftfart, skriver E24.

Det er hittil ikke allment kjent hvorvidt selskapet planlegger å kjøpe elfly til skolen på Gullknapp.

Les også: LN-ELA: En historisk lettvekter

FLØY ELEKTRISK: Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk testet ut Pipistrel Alpha Electro. Han sier at dette flyet har fått folk til å se potensialet i grønn luftfart. Foto: Avinor
Powered by Labrador CMS