Ny Rotax-motor gir drastisk kutt i forbruk

BRP Powertrain i Østerrike lanserer nå en ny Rotax-motor for småfly som er en videreutvikling av den velkjente Rotax-912-motoren. Den nye motoren har drivstoffinsprøyting istedenfor forgasser, noe som kutter drivstoffforbruket med 20 prosent sammenliknet med forgjengeren.

Publisert

BRP Powertrain i Østerrike lanserer nå en ny Rotax-motor for småfly som er en videreutvikling av den velkjente Rotax-912-motoren. Den nye motoren har drivstoffinsprøyting istedenfor forgasser, noe som kutter drivstoffforbruket med 20 prosent sammenliknet med forgjengeren.

files/content/news/rotax_motor_912is_ohne HG.jpgDen nye motoren har fått betegnelsen Rotax 912 iS og finnes i en sertifisert og en usertifisert utgave. Det senkede bensinforbuket oppnås ved at en digital motorstyringsenhet (ECU, Engine Control Unit) hele tiden sørger for en optimal blanding av drivstoff og luft uansett flygehøyde. Det moderne injeksjonssystemet gjør forgasseren overflødig, noe som fjerner behovet for forgasserservice hver 200. time, samtidig som risiko for forgasserising elimineres. Anbefalt tid mellom motoroverhaling er 2.000 timer.

Motoren kan benytte bilbensin med og uten etanol i tillegg til vanlig flybensin (avgas 100LL). Takket være det lave drivstofforbruket, er også CO2-utslippene redusert: 4.000 kg per 100 flytimer er 38 prosent mindre enn Lycoming IO-233 LSA og hele 44 prosent mindre enn Continental O-200D. Også med tanke på ytelse i forhold til vekt, er Rotax 912 iS i en divisjon for seg: Motorblokken veier bare 63.5 kg inkludert kløtsj og reduksjonsgir, noe som 635 gram per hestekraft.

Leveransene starter i mai. På 40 år har produsenten levert 170.000 flymotorer, og nå venter de at salget vil øke:

– BRP har fortsatt sin satsing på innovasjon gjennom den økonomiske krisen verden befinner seg i for å sørge for at vi kan levere mer effektive og energiøkonomiske motorer, sier José Boisjoli som er president og direktør i BRP Powertrain.

Et av de første flyene som nå er til salgs med denne motoren, er Pipistrel Virus SW.

– Selv om flyet vil få de samme ytelsene som før, er det verdt å merke seg at vi klarer å levere 147 knop på bare 15 liter per time, sier Tine Tomazic, utviklingssjef hos Pipistrel i en pressemelding.

Dermed klarer flyet å bryte den «magiske grensen» på 0,030 liter per drivstoff per personkilometer ved å klokke inn 0,027 liter, rett under drivstofforbruket per sete i en Airbus A-380 og i samme sjikt som Diamond DA-40 NG og Pipistrel Panthera, sistnevnte i følge anslag fra produsenten.

Powered by Labrador CMS