Norge til VM i aerobatics – med minst power

Som eneste land i Skandinavia deltok Norge i årets VM i advanced aerobatics i Slovakia, WAAC 2014. God innsats til tross, konkurransen viste tydelig at Norge sårt trenger nye akrofly og mer power, høyere roll rate og mer distinkte­ linjer for å kunne hevde seg internasjonalt. Videre er det behov for bedre treningsmuligheter over flyplasser med coaching fra bakken.

Som eneste land i Skandinavia deltok Norge i årets VM i advanced aerobatics i Slovakia, WAAC 2014. God innsats til tross, konkurransen viste tydelig at Norge sårt trenger nye akrofly og mer power, høyere roll rate og mer distinkte[-] linjer for å kunne hevde seg internasjonalt. Videre er det behov for bedre treningsmuligheter over flyplasser med coaching fra bakken.

Tekst: Lars Brede Grøndahl

(OSLO/KJELLER) Norge møtte hard konkurranse under VM i advanced aerobatics i Dubnica nad Váhom i Slovakia. Allerede i løpet av den første runden med kjente øvelser var det tydelig at dommerresultatene ikke gikk i favør av pilotene bak stikka på Extra EA 230 LN-ACN. I 2004 ble Glen Dell verdensmester i advanced aerobatics på samme maskin. 10 år seinere er flytypen fra 1980-årene mest å regne som et veteranfly, og kunne trengt mer power under «panseret» samt høyere roll rate.

Videre er de nye flyene, særlig Extra 330SC større og mer distinkte i linjene, noe som gjør at de presenterer seg bedre for dommerene. Restriksjonene på flytyper i Advanced-klassen ble opphevet for noen år siden med det uheldige resultat at fly til fire ganger priser er blitt normen.

Tre akropiloter fra Norge/Kjeller var alene om å representere Skandinavia under VM i advanced aerobatics 2014, WAAC 2014.

– Det har vært spennende, sier Thore Thoresen, som deltok i VM for 10 år siden. I år reiste han sammen med Ivar Dyrdal og Steinar Østby, alle fra Nedre Romerike Flyklubb på Kjeller.

– Det er en skrekkblandet fryd, kan du si. Det er en tøff konkurranse, spesielt de to siste rundene, som består av ukjente programmer og som vi ikke kjenner før mesterskapet, sier Thore Thoresen, beste nordmann med en 49. plass.

Gull og sølv ble i år vunnet av Louis Vanel og Romain Fhal med Extra EA 330SC, begge fra Frankrike. Patrick Davidson fra Sør-Afrika tok bronsje med Sukhoi 26M. Franske piloter dominerte mesterskapet med fem plasseringer blant de ti første.

Frankrike og Russland hadde i alt 11 plasseringer blant de første 20, der de fleste flyr Extra EA 300SC/330SC. Flytypen har en andel på over 50 prosent blant akropilotene som deltar under WAAC 2014. En ny EA 330SC koster i størrelsesorden tre millioner kroner.

VM over 10 dager

VM strekker seg over 10 dager, der de fleste av utøverne får fire runder.

– Vi starter med det kjente programmet (known), som er felles for alle sammen. Det blir publisert hvert år og vi får god anledning til å trene på øvelsene. Så har vi et fritt program som vi komponerer selv, etter visse regler. Vi kan optimere det utfra hva vi kan selv og hva flyet er godt for.

De to siste flightene består av ukjente programmer, hvor hvert lag kommer med en figur de vil ha med i programmet.

– Vi kjenner selvfølgelig til vår egen figur, men ikke de andres, og så syr vi det sammen til et program som vi flyr neste dag, uten noen trening i forkant, forklarer Thore Thoresen, som de siste to årene har vunnet NM i advanced aerobatics. Grunnet værforsinkelser fikk kun den beste halvdelen av deltagerne fløyet det siste ukjente hvilket gjorde at ingen norske piloter kom med.

De norske VM-deltakerne kan såvidt trekke pusten mellom de neste konkurransene; Nordisk Mesterskap i Sverige 28.–31. august og NM Acro på Eggemoen 12.–14. september.

Powered by Labrador CMS