Havarikommisjonen:

Mikroflyulykken i Gildeskål: Fallvind og overvekt

I rapporten fra Statens havarikommisjon for transport slås det fast at det er sannsynlig at fartøysjefen ble overrasket av fallvind da han skulle stige over en fjellrygg i lav høyde slik at han mistet kontroll over flyet.

RAPPORT: I dag kom rapporten om flyulykken nordøst av Svartisen i Gildeskål kommune i Nordland 28. august 2018.
RAPPORT: I dag kom rapporten om flyulykken nordøst av Svartisen i Gildeskål kommune i Nordland 28. august 2018.

To personer mistet livet da et mikrofly styrtet under reinleting i fjellområdene i Gildeskål kommune syd for Bodø 28. august 2018.

I dag kom rapporten fra Statens havarikommisjon for transport (SHT).

Der slås det fast at det er sannsynlig at fartøysjefen ble overrasket av fallvind da han skulle stige over en fjellrygg i lav høyde slik at han mistet kontroll over flyet.

Havarikommisjonen konkluderer med at værforholdene, flyets overvekt, redusert ytelse grunnet flyging i høyden og lav høyde over bakken er flyoperative faktorer som kan ha medvirket til ulykken. 

Ifølge rapporten hadde flyet en overvekt på 65 kilo i henhold til fabrikantens håndbok.

Den omfattende rapporten peker også på flere faktorer knyttet til mikroflymiljøet som SHT mener muliggjorde at fartøysjefen kunne operere slik han gjorde. Havarikommisjonen mener derfor det er behov for bedre oppfølging av mikroflysegmentet i Norge.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) fremmer tre sikkerhetstilrådinger innenfor disse områdene.

Flynytt kommer tilbake med mer.

P.S. 1.1.2020 endret mikrofly navn til sportsfly. Flynytt har valgt å bruke mikrofly i denne artikkelen da det var denne betegnelsen som ble brukt da ulykken fant sted. Det er også den som benyttes i Havarikommisjonens rapport. 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen