"Lurium" under lupen

Continental setter nå i gang et samarbeidsprosjekt med Aircraft Specialties Lubricants som produserer det populære oljetilsetningsstoffet CamGuard. Hensikten er å demonstrere hvilke forbedringer bruk av moderne tilsetningsstoffer i smøremidler kan gi for flymotorers helse.

Publisert

Continental Motors setter nå i gang et samarbeidsprosjekt med Aircraft Specialties Lubricants som produserer det populære oljetilsetningsstoffet CamGuard. Hensikten er å demonstrere hvilke forbedringer bruk av moderne tilsetningsstoffer i smøremidler kan gi for flymotorers helse.

Continental signaliserer at de har stor tro på ”luriumet” som allerede brukes av et stort antall flyeiere, og som amerikanske flysikkerhetsmyndigheter for lengst har gitt grønt lys som trygt å bruke.

Det er Continentals vedlikeholdsarm – tidligere Mattituck – som skal evaluere produktet i motorer som enten er overhalt eller reparert ved vedlikeholdssenteret. Programmet går over 18 måneder etter overhaling, og oljeprøver vil samles inn regelmessig i denne perioden. Continental vil også gjøre grundigere inspeksjoner på utvalgte motorer i programmet.

– På generelt grunnlag kan vi si at smøreteknologi i luftfart ikke har fulgt den samme rivende utviklingen som i andre transportindustrier. Dersom dette programmet viser seg å demonstrere at oljetilsetningsteknologien i CamGuard gir klare fordeler, vil det kunne endre hvordan flymotorfabrikantene forholder seg til spesifikasjoner for smøreoljer, sier Bill Ross som er direktør for produktstøtte hos Continental Motors Services i en pressemelding.

Ikke overraskende får han støtte av Ed Kollin som er teknisk direktør ved Aircraft Specialties Lubricants:

– Motorolje for luftfartøy mangler siste generasjons smøreteknologi, fordi oljene er sammensatt etter de kravene som ble stilt til stempelmotorer av US Navy i midten av forrige århundre. Størrelses på markedet og sertifiseringskostnadene har gjort at produsentene ikke har oppdatert smøreteknologien for fly.

Når Flynytt spør hva som vil skje dersom undersøkelsen ikke gir entydige resulater, får vi følgende svar:

– Continental Motors forventer positive resultater av denne studien. Når testprogrammet er avsluttet, vil det komme en pressemelding samtidig som man kan forvente at CamGuard blir lagt til på SIL99-2 (servicebulleteng fra Continental som blant annet spesifiserer smøreoljer, red. anm.), sier Bill Ross til Flynytt.

Kamaksler til besvær

Som navnet sier, er CamGuard designet for å beskytte kamakselen på flymotorer. Rust på kamaksler er et veldig kjent fenomen og kan skyldes at flymotorene ikke brukes ofte nok. Med sjelden bruk, renner den beskyttende oljefilmen av kamakselen, noe som betyr at bart metall får lov å reagere med alt fra fuktig luft til korroderende avfalsstoffer som kan forekomme i motoren.

Produsenten av CamGuard hevder at tilsetningsstoffet dramatisk reduserer tendensen til korrosjon i flymotorer, og de får støtte av flymotorguru Mike Busch som særlig anbefaler CamGuard til de som ikke flyr veldig regelmessig.

Om halvannet år får vi vite om Continental konkluderer med at ”luriumet” virker. I så fall ventes det at motorfabrikanten trekker tilbake tidligere utsagn om at smøremiddeltilsetninger ikke skal brukes.

Bildet nedenfor: Også stempler påvirkes av oljetilsetninger. Nedenfor et markedsføringsbilde fra ASL som viser et stempel operert i olje med CamGuard-tilsetning (venstre) og et stempel uten denne beskyttelsen (høyre). Contintental vil nå etterprøve om dette stemmer. Foto: ASL

files/content/news/two_pistons.png

Powered by Labrador CMS