FALSKE LUFTDYKTIGHETSBEVIS:

Luftfartstilsynet har mottatt flere henvendelser fra potensielle flykjøpere som har oppdaget mikrofly med falske luftdyktighetsbevis. Bildet viser en sladdet versjon et av de falske bevisene. Foto: Via Luftfartstilsynet

Luftfartstilsynet advarer mot flysvindel

- Problemet ser ut til å øke i omfang.

Publisert Sist oppdatert

I 2017 mottok Luftfartstilsynet flere henvendelser om mikrofly med falske luftdyktighetsbevis.

Flyene ble forsøkt solgt på nettsider der handel med fly foregår, og potensielle flykjøpere fra Belgia, Nederland, Frankrike og Norge har tatt kontakt med Luftfartstilsynet for å spørre om dokumentene er ekte.

- Økende omfang

Flynytt får opplyst at det er snakk om totalt to mikrofly som har uekte papirer med tilsynets logo.

Norges tilsynsmyndighet for sivil luftfart brukte ikke lang tid på å slå fast at begge luftdyktighetsbevisene er falske, ”således relativt dårlig dokumentfalsk”, ifølge Morten Larsen, leder for seksjonen Luftdyktighet i Luftfartstilsynet.

- Selv om det ikke var profesjonelle forfalskninger, synes jeg det er grunn til å advare potensielle flykjøpere om at det dessverre altfor ofte følger falsk dokumentasjon med i forbindelse med salg av fly og flydeler. Problemet ser ut til å øke i omfang, sier han.

FALSKE PAPIRER: Det er oppdaget to tilfeller av mikrofly med falske, norske papirer. Uekte deler og luftdyktighetsbevis kan i verste fall føre til alvorlige ulykker. Foto: Via Luftfartstilsynet

- I likhet med kjøp av hus eller bil må folk være årvåkne når de vurderer å kjøpe fly. Noen forsøker bevisst å svindle for å tjene mer på et flysalg enn de hadde gjort uten et luftdyktighetsbevis. Kjøper man et slikt fly, blir man lurt til å tro at flyet har et sikkerhetsnivå det ikke har.

Vet ikke hvem som står bak

De ble først gjort oppmerksomme på saken i fjor.

- Vi hadde en tilsvarende hendelse i fjor sommer, og så kom det flere meldinger om ett og samme mikrofly i oktober. 

- Har dere foretatt dere noe konkret opp mot personene som forsøker å selge disse flyene?

- Opplysningene vi har fått, fra potensielle kjøpere som har kontaktet oss, er at flyene er forsøkt solgt av noen i et land i Vest-Europa, men vi er ikke sikre på hvilket land. Vi diskuterte anmeldelse, men kom fram til at en anmeldelse til norsk politi hadde lite for seg. Vi bisto heller de potensielle kjøperne med opplysninger, oppfordret dem til å anmelde forholdet til lokalt politi og ga beskjed om at vi skulle bistå dem/politiet med de opplysningene vi kunne bidra med, sier Larsen og legger til:

- Vi vet ikke hvem det er, og heller ikke hvorfor tilsynets logo er brukt. Vi har ingen grunn til å tro at flyene er lagt ut for salg av noen i Norge. 

Det er ikke bare ved salg av hele fly man støter på problemet med falsk dokumentasjon.

- Når det gjelder flydeler, medfølger falsk dokumentasjon enda hyppigere. EUs flysikkerhetsbyrå, EASA (European Aviation Safety Agency), tok i august i fjor opp problemet med falske, ukjente eller ikke-godkjente flydeler, kalt SUP (Suspected Unapproved Parts) på engelsk, opplyser Luftfartstilsynet.

- Ta kontakt om du er i tvil!

De oppfordrer alle som oppdager falske deler eller falsk dokumentasjon til å si i fra. Dette gjelder også om du er i tvil. Falske deler og luftdyktighetsbevis kan i verste fall føre til alvorlige ulykker.

- Hva kan man gjøre for å unngå denne type svindel?

- I en slik sak ønsker vi først og fremst å informere GA-miljø i Norge og Europa om at falske luftdyktighetsbevis forekommer. Oppfordringen er å kontakte Luftfartstilsynet om man som potensiell flykjøper er i tvil om et luftdyktighetsbevis er ekte eller falsk, sier Larsen.

LES MER: EUs flysikkerhetsbyrå, EASA (European Aviation Safety Agency), tok i august i fjor opp problemet med falske, ukjente eller ikke-godkjente flydeler, kalt SUP (Suspected Unapproved Parts). Du kan lese mer i EASAs Safety Information Bulletin 13/2017: https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/aircraft-products/suspected-unapproved-parts

 

Powered by Labrador CMS