Leverer blyfri avgas for 13-14 kroner neste år

Blyfri avgas 91/96 blir tilgjengelig på Kjeller fra tidlig på våren 2012, og dermed vil den svenske blyfrie bensinen som har vært tilgjengelig i nabolandet i 20 år også bli et reelt alternativ for norske privatflygere.

Publisert

Blyfri avgas 91/96 leveres på Kjeller fra tidlig på våren 2012, og dermed vil den svenske blyfrie bensinen som har vært tilgjengelig i nabolandet i 20 år også bli et reelt alternativ for norske privatflygere. Dette forteller Eskil Amdal hos Quality Flight Solutions under et åpent medlemsmøte hos Experimental Aircraft Association (EAA) hvor temaet for kvelden er tilgang til flybensin og alternativer til avgas 100LL.

– Ettersom småflymiljøet på Kjeller er landets suverent største, har vi valgt å starte med et drivstoffanlegg på denne plassen. Vi er i god dialog med Kjeller Aero Senter (KAS) og regner med å finne fram til en gunstig plassering for fuelanlegget innen kort tid. Likevel – ting tar tid, så vi regner ikke med at anlegget er operativt for leveranser før vinteren eller tidlig på våren 2012, forteller Amdal til en lydhør forsamling av småflygere.

Bensin for mellom 13 og 14 kroner per liter

– Det er for tidlig å si noe eksakt om hva prisen på drivstoffet vil bli. Særlig er frakt sett i forhold til volum et kritisk punkt. Beregningene våre viser imidlertid at vi skal kunne levere blyfri avgas 91/96 for 13 til 14 kroner per liter inkludert moms fra våren 2012, sier Amdal.

Dette er 10–15 prosent rimeligere enn prisen for 100LL levert på samme flyplass nå i høst og minst 25 prosent rimeligere enn rekordprisen fra i vår som varierte mellom 18 og 25 kroner per liter, avhengig av leveransested.

De fleste kan bruke bensinen

– De aller fleste småfly kan bruke det svenske avgas-produktet som har fått godkjennelse av både Lycoming, Continental og det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA. EASA ga ifjor ut en Safety Information Bulletin (SIB 2010-13) som i korte trekk går ut på at det holder at motorfabrikanten godkjenner bruk av 91/96 avgas. Flyprodusenten behøver ikke å ha sertifisert flyet med denne bensinen så lenge motorfabrikanten går god for den. Dermed kan for eksempel en Cessna 172SP med glasscockpit og IO-360-motor nå benytte Hjelmco 91/96 selv om flygehåndboken sier 100LL. Etter at EASA ga ut sin SIB, regner vi med at 85 prosent av den norske småflyflåten kan benytte vår bensin, forteller Amdal.

– Er det ingen ulemper med produktet?

– Nei, med unntak av at oktantallet er lavere ser jeg bare fordeler. Ettersom de færreste flymotorer behøver høyere oktantall enn 91 på mager miks er det meningsløst å bruke 100-oktan for disse motorene så lenge det innebærer høyere pris, blyforurensning av miljøet og blyavleiringer inni motoren. Det er imidlertid viktig at motoren er korrekt installert i flyet og at kjølingen er som den skal. Motorinstallasjoner som ikke er korrekt utført slik at kjølingen er dårligere har en fordel av den høyere bankefastheten til 100LL, men da snakker vi om installasjonsfeil som uansett ikke skal forekomme. Erfaringen fra Sverige er at Hjelmcos bensin faktisk gir en sunnere motor på grunn av mindre blyavleiringer, fortsetter Amdal.

– Når kommer den blyfrie bensinen til resten av landet?

– Vi får først se hvordan produktet tas imot av markedet. Blir det suksess er det naturlig å utvide til andre plasser med mye GA-trafikk, avslutter Amdal.

Mer informasjon

Kan mitt fly gå på Hjelmco avgas 91/96? Lister over motortyper fra Lycoming og Continental følger nedenfor sammen med EASAs Safety Information Bulletin 2010-13.

Powered by Labrador CMS