Krysning mellom helikopter og privatfly i lufta

Carter Aerospace Development i USA melder at de har fått utstedt et særskilt luftdyktighetsbevis fra FAA for firmaets Personal Air Vehicle (PAV) slik at de kan begynne flighttesting.

Publisert

Carter Aerospace Development i USA melder at de har fått utstedt et særskilt luftdyktighetsbevis fra FAA for firmaets Personal Air Vehicle (PAV) slik at de kan begynne flighttesting.

PAV er en klasse av fly som er ment å skulle være like enkle å fly som en bil er lett å kjøre. Carter PAV er fabrikantens andre generasjons konseptdemo hvor de har bygget inn en revolusjonerende teknologi kalt SR/C (slowed-rotor/coumpond). I praksis dreier det seg om en krysning mellom et småfly og et helikopter.

– Vi er veldig forventningsfulle etter å ha kommet gjennom design- og prototypfasen på denne PAV-en, men vi måtte gjennom et omfattende testprogram på bakken før vi kunne ta fartøyet med til flyplassen. Vi har automatisert en rekke av de systemene som var manuelle på den første prototypen. Nesten alle kontroller er nå computerstyrt og automatisert, noe som innebar behov for omfattende testing. PAV-en gikk gjennom en rekke run-ups og take-off-sekvenser mens den fortsatt var forankret til testcellen. Dermed ble det mulig å teste alle kontrollsystemene på en sikker måte før flyet forlot monteringshallen, forteller Jay Carter Jr som er president for Carter Aerospace.

PAV-en vil først bli testet som en autogyro. Så snart disse testene er ferdige, vil vingene monteres slik at flyet kan testes som et fullt SR/C-fly.

Powered by Labrador CMS