Jeppesen slår tilbake med helt ny VFR-app

Med introduksjonen av iPad i cockpit har Jeppesen fått hard konkurranse fra appleverandører som Air Navigation Pro, SkyDemon og PocketFMS. Nå slår Jeppesen tilbake og lanserer et helt nytt navigasjons- og planleggingssystem: Jeppesen Mobile FliteDeck VFR.

Publisert

(Flynytt/Friedrichshafen): Istedenfor å bygge på Jeppesens eksisterende programvareplattformer, valgte Jeppesen å konstruere et helt nytt system fra bunnen av for å konkurrere med de svært så funksjonsrike appene fra de andre leverandørene. Utviklerteamet i Tyskland har hatt det europeiske markedet i fokus når de har sydd sammen applikasjonen.

– Vi har investert veldig mye tid og krefter i å studere flygernes arbeidsflyt for å sy sammen en app som er mest mulig logisk, intuitiv og praktisk – og som har akkurat det flygerne trenger lett tilgjengelig, sier Jeppesens Tobias Baesch til Flynytt.

Resultatet er en app som basert på demonstrasjonen virker lovende med godt presentert informasjon. Kartvisningen er sømløs og går automatisk fra underveiskart til innflygingskart ettersom man zoomer inn. Mens konkurrentene har adksilte kart, har Jepppesen utviklet en ny enheltlig kartvisning som ender opp i et detaljert taksekart bare man zoomer inn tilstrekkelig.

Ikke minst er det prisverdig at tekstdata fra flyplassene som dekker åpningstid, tilgang til drivstoff mv nå er tilgjengelig i selve kartet gjennom et enkelt tastetrykk.

Kvalitetssikrede data

– Det er viktig for oss å understreke at i bunnen av dette ligger Jeppesens kvalitetssikrede data. Kvalitetssikringen er det ingen som slår oss på – vi opplever derimot at offisiell AIP fra ulike land ofte blir rettet på basis av våre korrigerte kart eller databaser, understreker Baesch.

Jeppesen har da også lenge vært kjent som gullstandardholderen innen underveis- og innflygingskart, både for VFR og IFR. Derimot er ikke produsenten kjent for å levere de billigste produktene. Dette gjelder også for Mobile FliteDeck VFR som vil koste om lag 1.500 kroner pr år for dekning av et land som Tyskland.

Demonstrasjonen avslører også at appen ikke er helt ferdig ennå. Funksjoner som kommer er blant annet værvisning, ATC-flygeplaninnsending og NOTAM-uthenting.

Skandinavia inkluderes etterhvert

Det største nedturen under presentasjonen er at Norge og resten av Skandinavia ikke blir med i første runde når appen lanseres i midten av mai.

– Vi kommer til å inkludere Skandinavia også etterhvert, men vi har satset på de største markedene først, det vil si Tyskland, Frankrike, Østerrike og Sveits med Storbritannia rett rundt hjørnet. Men tro meg – du har sett min entusiasme for Skandinavia, og vi har dataene – det er bare et spørsmål om å legge informasjonen inn etter tur, sier Baesch. Han er selv flyger, snakker flytende norsk og har blant annet besøkt rikssenteret for seilflyging på Starmoen ved Elverum.

Powered by Labrador CMS