Veteranfly

- Jeg kunne tanket opp  og fløyet den til Hawaii

LN-SUB er hjemme igjen.

LN-SUB tilbake på norsk jord. Douglas DC-6B Cloudmaster var sentral i flyflåten til Braathens Safe i årene fra 1962 til 1973.
LN-SUB tilbake på norsk jord. Douglas DC-6B Cloudmaster var sentral i flyflåten til Braathens Safe i årene fra 1962 til 1973. (Foto: Martin Nilsen)
 

SOLA: Kl 15.32 - etter drøye 20 timer i luften - landet LN-SUB nok en gang på norsk jord.

Dette ble maskinenes siste flytur.

- I god stand

  - Flyet er i god stand, men det trengs vedlikehold som er uaktuelt å ta fatt på. Jeg kunne tanket det opp og fløyet til Hawaii i morgen, sa en sliten, men like vel meget opplagt, Robert Everts til Flynytt etter den silkemyk Sola-landingen.

- Det er mye hyggeligere for meg å parkere flyet her og vite at det vil bli ivaretatt på et museum, enn å skrote det. Jeg har fra før cirka 30 fly i bakgården min som vi plukker deler fra.

Med korona-virkeligheten hengende over alt og alle, var det sterkt begrenset med publikum i ankomstområdet.

En spektakulær low-pass før den siste landing. Foto: Martin Nilsen

Farfar fløy Spitfire

Den hjemvendte hundekjøreren Thomas Wærner innrømmer at ideen om å sponse flyhandelen med noen hundre tusen til å begynne med ble møtt med skepsis hos Flyhistorisk museum Sola og Jærmuseet.

Men pågående sponsorer ga seg ikke, og i går fikk Thomas oppfylle en guttedrøm, han fikk spake maskinen over Grønlandsisen, riktignok med en av pilotene i sidesetet.

Thomas er sønnesønn av den ikke helt ukjent Spitfire-piloten Thor Arbo Wærner.

Safe and sound - og endelig hjemme, Thomas Wærner med lederhunden. Foto: Martin Nilsen

Fire seter

Thomas og hans tre norske hjelpere fikk en mer komfortabel tur over Nord-Atlanteren enn de kunne frykte.

Det var satt inn fire seter i flyet, og de ga god nok komfort selv om det ble noe kjølig i 10.000 fot i en tidligere fraktmaskin uten isolasjon.  

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen