Elektrisk flyging:

Hiver seg på hybridballen med populært kortdistanse-passasjerfly

- Vil tjene inn investeringen i løpet av tre års flyging.

Islander fra Hebridean i Oban før en 32 nautiske mil kort tur ut til øyen Colonsay vest for Skotland. Cirka 600 av de 800 Islanderne som er i tjeneste rundt omkring i verden flyr korte strekkruter, som etter hvert vil bli aktuelle for  hybrid- eller elektriske fly.
Islander fra Hebridean i Oban før en 32 nautiske mil kort tur ut til øyen Colonsay vest for Skotland. Cirka 600 av de 800 Islanderne som er i tjeneste rundt omkring i verden flyr korte strekkruter, som etter hvert vil bli aktuelle for hybrid- eller elektriske fly. (Foto: Wikimedia Commons/calflier001)

I oktober begynte ”Project Fresson”, som i løpet av 30 måneder skal utstyre en Britten-Norman Islander med hybridmotorer.

Blant selskapene som er involvert i prosjektet er Cranfield Aerospace Solutions og Rolls-Royce. 

Målet er å oppnå en flytid på en time med 30 minutters reserve. Jomfruturen er planlagt i april 2022.

Britten-Norman Islander et av de mest solgte av kortdistanse-passasjerflyene. Maskinen har kapasitet for opp til 10 passasjerer.

Det er gjort beregninger som viser at det er sannsynlig at pengene man sparer på drivstoff og vedlikehold gjør at "ommotoriseringen" i løpet av tre år vil ha tjent seg inn.

Går alt etter planen kan det altså bli en win-win for både miljø og luftfartsselskaper.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen