EAA AIRVENTURE:

Sjefspilot Patrick Keeting foran det kinesiske flyet Sunward SA 60L Aurora på EAA Air Venture i Oshkosh.

Her er Kinas eget GA-fly: - Har blant de beste LSA-verdiene

Med Sunward SA 60L Aurora satser Sunward Aircraft spesielt på det kinesiske markedet, men de utelukker ikke at flyet etter hvert blir å finne i europeiske hangarer.

Publisert

Kina har potensial for å bli et av verdens største markeder for allmennflyging. Likevel var antallet GA-fly i landet på beskjedne 3380 fly i fjor.

For å sette det litt i perspektiv: Antallet i USA var i 2017 på hele 211.757. 

Den kinesiske flyprodusenten Sunward Aircraft håper å endre på dette. Med komposittflyet Sunward SA 60L Aurora satser de spesielt på det kinesiske markedet, men det er slett ikke utenkelig at flyet etter hvert kommer for salg i Europa.

- Blant de beste LSA-verdiene

Sjefsflyger, og salgsrepresentant for Sunward i USA, Patrick Keeting møter Flynytt  i den stekende solen på EAA Air Venture i Oshkosh. 

- Dette er Sunward Aurora 60L, og flyet er produsert i Kina. Maskinen er fullt og helt laget av karbon, og det gjør at flyet er veldig lett, så tomvekten er på 750 pund. Det gir cirka 550 pund nyttelast, så innen kategorien lette sportsfly har maskinen noen av de beste verdiene, sier han henvendt mot flyet.

Keeting forteller at Aurora er utstyrt med Rotax 912-motor og har ULS som forgasser. Selskapet tilbyr også 914 med turbolader.

- Aurora flyr med en sann flyhastighet på 118 knop. Vi har to drivstofftanker, en i hver ving. Det er integrerte tanker, og vi har med oss totalt 30 US GAL med drivstoff. Dersom du setter throttle til rundt 65 prosent marsjuttak, vil det gi deg en rekkevidde på 800 nautiske mil, og det er lenger enn aksjonsradiusen til de fleste mennesker, sier han. 

Fersk USA-sertifisering

Sjefsflygeren opplyser at flyet er dokumentert for pluss 4 G og minus 2 G, og at vingebelastningen er nesten 11 pund per kvadrattommer.

Hva gjelder avionikk kan Keeting fortelle at Sunward tilbyr «alt fra grunnleggende runde instrumenter,«six-pack» som vi kaller det i luftfarten, helt opp til G1000».

Aurora er konstruert med mål om å følge de amerikanske reglene for LSA-fly. Maskinen fikk utstedt et «light sport»-luftdyktighetsbevis av det amerikanske luftfartstilsynet FAA bare noen uker før EAA AirVenture. 

Cockpit på Aurora SA60L.

- Så flyet som er her er det aller første flyet i USA. Jeg fløy det fra Denton, Texas til Oshkosh, en reise på over 765 nautiske mil. Det var en flott tur. Flyet oppførte seg helt nydelig, det har veldig, veldig responsive ror.  Det er et veldig smidig og sensitivt responsivt fly, så å fly det er nærmest slik at man bare tenker på hvilken retning manønsker å dra, så er flyet allerede på vei dit. Det er kjempemorsomt å fly, sier Keeting.

Han har vært en del av prosjektet siden mai, og har så langt akkumulert rundt 25 timer på flytypen. 

Kinesisk satsing

Konstruksjonen av Aurora startet i 2006. Flytypen ble sertifisert i Kina i 2011, og har vært tilbudt til det kinesiske markedet siden 2013.

Toseteren har et vingespenn på 8,6 meter. Det måler 6,89 meter fra hale til snute og ruver 2, 53 meter over bakken. Drivstofforbruket er på 15 l/t.

Design og utvikling av flyet startet i 2006. Det fikk kinesisk sertifisering i 2011, og har blitt tilbudt til det kinesiske markedet siden 2013.

- Flyet er produsert for å tilfredsstille veldig strenge krav, og det er internasjonale regler som styrer produksjonsprosessen. Så maskinen er produsert etter samme kvalitetskrav som andre store navn som Cessna og Cirrus, sier Keeting.  

Solgt 100 fly

Han forteller at de så langt har solgt vel over 100 fly i Kina.

- Det er vårt hovedmarkedet nå, selv om markedet der er mindre enn i USA. Slik vil det være en stund fremover, selv om det jobbes med å bedre forholdene for GA i landet, sier Keeting. 

- Tror du Aurora vil komme på det norske markedet?

- Godt spørmål! Selskapet Sunward har jobbet med de europeiske myndighetene tidligere, jeg har ikke fått noen indikasjoner på at vi satser på Europa nå. Men man ønsker jo å tilby dette flyet til levedyktige markeder, og det europeiske markedet er absoluttlevedyktig, sier Keeting.

Powered by Labrador CMS