Diamond Aircraft:

Her er DA 50 RG

Interessen for allmennfly har skutt i været som følge av covid19-pandemien, sier salgssjef Jeff Owen.

I LUFTEN: Flyet, med registreringen OE-VPU, fløy hele veien fra fabrikken i Wiener Neustadt, Østerrike, til Ontario, Canada. Derfra gikk ferden videre til Oshkosh, Wisconsin i USA. Foto: Diamond Aircraft
I LUFTEN: Flyet, med registreringen OE-VPU, fløy hele veien fra fabrikken i Wiener Neustadt, Østerrike, til Ontario, Canada. Derfra gikk ferden videre til Oshkosh, Wisconsin i USA. Foto: Diamond Aircraft

Arbeidet med Diamond Aircrafts storsatsing DA50 RG har pågått i årevis, og var først planlagt som et fly uten opptrekkbart understell (DA50).

Det siste tiåret har DA50-konstruksjonen vært presentert i ulike konfigurasjoner, men det tok flere år før Diamond fant en motorløsning som gjorde det mulig å kommersialisere flyet.

I fjor høst fikk flyet endelig EASA-typesertifikat, og under EAA AirVenture i Oshkosh i slutten av juli kunne Diamond vise fram den sertifiserte utgaven av maskinen for første gang for det amerikanske markedet.

Den kinesiskeide flyprodusenten, med fabrikker i Østerrike og Canada, har startet leveransene av DA50 RG i Europa, mens de første flyene er ventet til i USA i andre kvartal 2022.

– Lavt drivstofforbruk

DA50 RG er utstyrt med en dieselmotor av typen Continental CD300, og den kan ha opptil seks seter.

Ifølge produsenten er maskinen i stand til å fly i 181 knop og bare brenne av 34 liter (ni galloner) jetdrivstoff i timen. I tillegg til opptrekkbart understell, har flyet glasscockpit av typen Garmin G1000 NXi.

Det er ventet at en sertifisering fra amerikanske Federal Aviation Administration (FAA) er rett rundt hjørnet.

– Vi har gledet oss stort til å lansere DA50 RG i Nord-Amerika, og det er vinn-vinn å kombinere det med EAA AirVenture, sier sjef i Diamond Aircraft, Scott McFadzean, i en pressemelding.

Solgte ti fly

Totalt ble det solgt ti fly av typen DA50 RG i løpet av AirVenture. I tillegg solgte produsenten tre DA20-C1, to DA 40NG, to DA42-VI og tre DA 62.

– Vi har sett at interessen for allmennflyging har skutt i været siden covid 19-pandemien startet i 2020. Flere og flere innser at du ikke kan slå den personlige sikkerheten og komforten du får ved å reise med privatfly, sier salgssjef Jeff Owen ifølge Flying Magazine.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen