Første norske LSA i boks

Første norske LSA-fly er nå overlevert eieren Rath Consulting AS som holder til på Rygge. Flyet – en PS-28 Cruiser – ble overlevert ved Czech Sport Aircrafts anlegg i Konovice 22. november. Overleveringen innebærer også introduksjonen av flytypen til det nordiske markedet.

Publisert

Første norske LSA-fly er nå overlevert eieren Rath Consulting AS som holder til på Rygge. Flyet – en PS-28 Cruiser – ble overlevert ved Czech Sport Aircrafts anlegg i Konovice 22. november. Overleveringen innebærer også introduksjonen av flytypen til det nordiske markedet.

Rath Consulting AS blir distributør for flytypen i de nordiske landene.

– Vi er veldig glad for å kunne foreta denne viktige overleveringen i dag. Med dette introduseres PS-28 Cruiser i Norden som er et helt nytt marked for dette flyet. Sammen med utnevnelsen av Rath Consulting AS som distributør underbygger dette vår strategi om internasjonal satsing og utvikling av salgsnettverket, sier Matthew Harvey som er salgs- og markedsføringssjef for Czech Sport Aircraft i en pressemelding.

– Det er ingen tvil om at PS-28 Cruiser setter standarden i LSA-markedet. EASA-sertifiseringen som kom på plass nylig åpnet et nytt marked for oss i Norden med motorflyklubber og flyskoler som potensielle kjøpere, og vi ser fram til å vise fram de avanserte treningsmulighetene som dette flyet gir, sier Stig Hoftaniska som er daglig leder i Rath Consulting AS. Hoftaniska er kjent i det norske motorflymiljøet, blant annet fra Rygge flyklubb og fra styret i NLF Motorflyseksjonen.

Syv av ti GA-fly er eldre enn 30 år

Markedsundersøkelser viser at nesten syv av ti GA-fly i Norden er eldre enn 30 år, noe som innebærer store kostnader på vedlikeholdssiden og ikke minst høye drivstoffregninger. Det årlige fallet i motorflyaktiviteten på cirka tre prosent er en trend Hoftaniska ser for seg å snu med introduksjonen av fly som PS-28 Cruiser.

Powered by Labrador CMS