Flyging i askekontaminert luftrom

Etter gjentatte henvendelser til det norske Luftfartstilsynet viser det seg til slutt at man må følge samme praksis for småfly med stempelmotor, som for kommersielle aktører med jetfly. Det er interessant å sammenligne norsk praksis med hvordan våre naboland håndterer saken.

Publisert

Alle landene i sammenstillingen påpeker at fartøysjefen må forsikre seg om at flygingen trygt kan finne sted, samt at man må følge fabrikantens retningslinjer, unngå skyer og være klar over at ufiltrert luft som kan inneholde askepartikler vil kunne entre motoren dersom forgasservarme benyttes.

files/content/nlf/Aske Notat_Page_1.png

Det fremheves at sammenstillingen gjelder for sone 1. Sone 1 er den som har tettest forekomst av askekontaminasjon.

Norge: Utstedte 23. mai AIC- I 05/2011. I denne AIC fremgår det at alle operatører skal ha utarbeidet sikkerhetsanalyser som må være godkjent av Luftfartstilsynet før flyging i askekontaminert luftrom eller til flyplasser utsatt for askekontaminasjon. Dette er en helt annen innstilling enn de fleste tilstøtende naboland, samt at den ikke følger Luftfartstilsynets egen proklamerte politikk om samstemt handling i Europa.Luftfartstilsynet påpeker at dette gjelder turbindrevne luftfartøy, men holder likevel på at de samme tiltakene er nødvendige for luftfartøy med stempelmotor.

Konklusjon:NLFs faglige vurdering er at det ikke foreligger grunnlag for å stanse operasjoner med luftfartøy med stempelmotor i henhold til britisk, svensk og dansk praksis, men må innse at Luftfartstilsynet ikke ønsker å følge den felleseuropeiske praksis.

Powered by Labrador CMS