LN-HAF:

Flyet hang  i taket på Værnes - nå er det trekkplaster på et juletreutsalg

Veteran reddet fra skroting - nå er det juletrereklame.

Ingen nødlanding, nei - men parkert blant smågran som et blikkfang for juletrefarmen.

Foto: Brage Røkke
Ingen nødlanding, nei - men parkert blant smågran som et blikkfang for juletrefarmen. Foto: Brage Røkke

I en årrekke har Piper Tri Pacer, LN-HAF hengt i taket i avgangshallen på Trondheim lufthavn Værnes. Nå står flyet derimot med sine nisse-farger - rødt og hvitt - som blikkfang på en juletrefarm i Stjørdal.

Da Avinor forsøkte å gi bort flyet like etter julen 2019, var det ingen snille barn som ville motta gaven - ikke en gang en barnehage som fikk tilbudet.

Alternativet var å skrote det, siden ingen ville ha det.

Opprørte kommentarer

Dermed  havnet det på gården til Brage Røkke, etter eget utsagn den «største juletre-produsenten nord for Dovre».

Han løftet det mer enn 60 år gamle flyet på plass med to stropper i traktorens gaffel-grabb, og lar det nå i juletresesongen 2020 være et trekkplaster inn til juletrefarmen.

Ikke noe utfordrende løft for en traktor, for flyet er uten motor, og bare skrog og propell er tilbake.

Den høyst uvanlige flyparkeringen har ført til opprørte kommentarer i sosiale medier, der både giveren, Avinor og mottakeren levnes liten ære for behandlingen av den aldrende maskinen.

Reddet fra skroting

 - Jeg skjønner ikke alle reaksjonene, da hadde de heller fått dratt på seg kalosjene og slått til da flyet skulle bort fra Værnes. Hverken barnehager, organisasjoner eller privatpersoner var interessert i å overta det, så fremfor at flyet skulle gå i kverna, tok jeg det i mot, men jeg er helt enig at det ville vært bedre å la det henge på Værnes, sier Brage Røkke, innehaver av Stjørdal Juletre.

 - Flymuseet ville heller ikke ha flyet, sier han.

Flyet ble gitt bort av Avinor på Værnes for nærmere ett år siden, men det vederlagsfrie luftfartøyet vekket liten interesse.

Men Værnes Flyklubb, som fyller 75 år i 2021, fikk aldri tilbudet. I ettertid har de sjekket detaljene i saken og sier nå at det uansett ikke ville vært aktuelt for dem å ta imot et fly uten motor med rust i rør og i buken.

 - Vi har hverken fasiliteter eller plass til å påbegynne et slikt restaureringsobjekt, sier leder i Værnes Flyklubb, Stig A. Haugen til Flynytt.

 - Men det hadde vært ok om vi hadde fått anledning til å vurdere det, legger han til.

40 år i Norge

Piper Tri Pacer LN-HAF kom til Norge i 1960, den gangen fra Sverige, og på flottører. Det fløy i mange år i Finnmark, og kom etterhvert til Namsos, deretter Værnes.

Flyets siste eier mens det var luftdyktig, Leif Krogstad, sier til Flynytt at flyets tilstand tilsa at han lot Avinor overta det som et utstillingsformål.

 - Jeg tok ut motoren og monterte på propellen igjen, med de vedlikeholds-behovene det da hadde, var det ikke aktuelt å reparere det, sier Krogstad.

Han hadde likevel håpet at det hadde fått en annen skjebne enn å bli plassert i juletreskogen.

Flyet ble heist på plass med traktor.Foto: Brage Røkk).

- Ingen interesse

Om bakgrunnen for avhendingen av flyet, skriver lufthavndirektør på Værnes, Marit Helene Stigen i en e-mail til Flynytt:

«I forbindelse med en prosess/prosjekt knyttet til innsjekksarealet på Trondheim lufthavn, Værnes, ble flyet besluttet tatt ned. Dette er vurderinger man tar med jevne mellomrom ved lufthavnene våre. Flyet har til orientering kun skallet intakt. 

Avinor tilbudte flyet til relevante aktører, museer, flyklubb med tanke på å gi flyet bort. Ingen av aktørene hadde interesse for flyet. Flyet ble gitt bort i etterkant av dette. Flyet ble gitt bort av en privat aktør til lufthavna i sin tid.»

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen