Enstemmig støtte til nytt instrumentbevis

EASA-komiteen gir enstemmig støtte til det nye europeiske regelverket for instrumentbevis, som blant annet innebærer en ny rettighet for å fly i instrumentforhold i underveisfasen.

Publisert

EASA-komiteen gir enstemmig støtte til det nye europeiske regelverket for instrumentbevis, som blant annet innebærer en ny rettighet for å fly i instrumentforhold i underveisfasen.

EASA-komiteen er siste stopp i lovgivningsprosessen før EU-parlamentet skal si sitt.

– Siden stemmegivningen var 28 for og null i mot, tviler jeg på at EU-parlamentet vil stikke kjepper i hjulene for det nye regelverket. EU-parlamentet har nemlig ikke mulighet til å endre regelverksutkastet – de kan bare forkaste det i sin helhet eller støtte det. Siden EASA-komiteen har gitt forslaget sin enstemmige støtte, er jeg rimelig sikker på at det nye regelverket blir endelig vedtatt, forklarer David Roberts, president i Europe Air Sports, til Flynytt.

Blir det som Roberts håper, vil forordningen bli vedtatt og publisert i løpet av første kvartal 2014. Normalt trer forordningene i kraft straks, men statene innrømmes gjerne en overgangsperiode på opp til et par år som de kan benytte dersom de vil. Det er sannsynlig at de mest ivrige landene vil la forordningen gjelde uten betydelig forsinkelse da det vil gi et visst forsprang for de aktuelle landenes flyskoler.

Krav til engelsk blir gjeninnført

EASA-komiteen har latt EASAs endelige regelverksutkast bli stående nesten urørt. Den eneste endringen av betydning siden forrige omtale av konseptet i Flynytt er at krav til engelsk språkkompetanse for å fly i instrumentforhold er gjeninnført. Utover dette er alle ”godbitene” i regelverket intakt, herunder en kompetansebasert modell for å fly i instrumentforhold, EIR (En route instrument rating) for å fly i IMC i underveisfasen samt en egen skyflygingsrettighet for seilflygere.

Dertil har flygere med utenlandsk instrumentbevis fått forlenget sin frist for å konvertere fram til 2015.

Powered by Labrador CMS