Dieselmotor for småfly godkjent av EASA

Den siste versjonen av den franske dieselmotoren SMA SR305 har nå fått typesertifikat av EASA. Den yter 230 hestekrefter og er designet for å erstatte motorer som Lycoming O-540 og IO-540. Motoren er konstruert helt og holdent for luftfart og bygger ikke på bilmotordesign. Etter å ha logget 2.500 testtimer på bakken og i lufta, ble motoren sertifisert av EASA 24. januar 2011.

Publisert

– SMA er veldig glad for denne kunngjøringen fra EASA, og den innebærer et viktig steg framover for vårt motorprogram. Sertifisering av FAA i USA er ventet å finne sted i løpet av de nærmeste ukene, forteller Thierry Hurtes, styreformann og direktør for SMA i en pressemelding.

Baserte på de omfattende testene som ble gjort for sertifiseringen, garanterer nå SMA en TBO (Time Between Overhaul) på 2.000 timer. Motoren med fullstendig typebetegnelse SR305-230E går på Jet-A1 og har et svært moderat drivstofforbruk 34 liter i timen. Tradisjonelle bensinmotorer med samme ytelse har normalt et forbrukbruk på om lag 60 liter i timen. Planen er å få motoren sertifisert som erstatning for tradisjonelle flymoterer i en rekke vanlige flytyper.

Tradisjonell layout

Motorens layout har mer til felles med luftavkjølte boksermotorer enn andre dieselmotorer som brukes i lett luftfart, så som Thielert/Centurion 2.0 og Austro Engine AE-300. I SMAs tilfelle handler det om en luftavkjølt dieselmotor med stort sylindervolum (fem liter) og drift av propellen uten gir. Det spesifikke drivstofforbruket er 220 gram drivstoff per kilowattime (kWh) mot vel 290 gram for en IO-540K. Ytelse i forhold til vekt er 0.85 kilowatt per kilogram, noe lavere enn IO-540s 1.12 kW/kg.

Powered by Labrador CMS