Diamond DA40 NG blir ny arbeidshest ved Pilot Flyskole

Diamond Aircrafts DA40 blir ikke lenger en sjelden fugl i norsk luftrom når Pilot Flyskole nå har signert kontrakt om kjøp av hele syv Diamond DA40-NG-maskiner som skal erstatte dagens flåte av Cessna 172.

Det dieselmotoriserte småflyet DA40 NG ble kåret til Nordic Sports Plane of the Year av en samlet nordisk luftsportspresse i 2011, men hittil har flytypen vært sjelden å se på våre breddegrader.

Oslo Flyveklubbs gjentatte problemer med tidlige eksemplarer av forgjengeren DA40D på tidlig 2000-tall trekkes fortsatt fram i det norske småflymarkedet, men med lanseringen av DA40 NG i 2010 valgte Diamond å bryte samarbeidet med den konkursrammede dieselmotorfabrikken Thielert og satt isteden inn sin egenutviklede Austro AE300-motor.

AE300 har rekordlavt drivstofforbruk, et enkelt vedlikeholdssystem og har nå også oppnådd et overhalingsintervall på 1.800 timer (TBO). Motortypen brukes også i tomotorsmaskinen DA42 NG. Over 1.000 motorer er så langt levert og installert i fly over hele verden.

God erfaring med DA42 NG

Pilot Flyskole introduserte tomotorsmaskinen DA42 NG for sine elever for halvannet år siden, og skolen beskriver driften som en fantastisk suksess både operativt og økonomisk. På ett år har de fløyet over 800 timer som også inkluderer det krevende norske vinterhalvåret.

Flyskolen velger nå å bytte ut hele sin énmotorsflåte fra Cessna 172 til Diamond DA40 NG. En ordre på sju maskiner er signert med den norske Diamond-distributøren Scandinavian Aircraft, og gjennom planlagt vekst forventer skolen ytterligere ordre de kommende årene.

– Både elever og instruktører er svært fornøyd med DA42 NG som en avansert, moderne og letthåndterlig maskin, og gjennom den strålende driftssikkerheten samt de svært lave drivstoff- og vedlikeholdskostnadene, er det på alle måter en vinner, sier Frode Granlund, daglig leder ved Pilot Flyskole i en pressemelding fra Diamond Aircraft.

– Beslutningen om å bytte ut hele flåten med énmotorsfly til Diamond DA42 NG var veldig lett å ta, basert på erfaringen med DA42 NG, legger Granlund til.

Flyskolen legger også vekt på at flyet opereres med ordinært jetdrivstoff som er tilgjengelig overalt.

– En annen minst like viktig fordel er de miljømessige fortrinnene med mindre støy og utslipp, sier Granlund.

Flåten vil vedlikeholdes ved Flyteknisk Notodden, som er Austro Engine servicepartner så vel som Diamond servicesenter.

Bildet nedenfor:Diamond DA40 NG ble kåret til Nordic Sports Plane of the Year i 2011 av Flynytt og tre andre nordiske luftsportsmagasiner. Nå kommer maskinen for alvor inn i norsk luftrom. Foto: Lars Brede Grøndahl

files/content/news/DA40 NG.jpg

Powered by Labrador CMS