Den nye Rotax-motoren er nå sertifisert

Rotax nye injeksjonsmotor, 912 iS, er nå sertifisert av EASA og går under betegnelsen 912 iSc. Motoren er allerede ASTM-godkjent for bruk i amerikanske LSA-fly, og nå kan motoren altså benyttes i europeiske fly med fullverdig typesertifikat.[nbsp]

Publisert

Rotax nye injeksjonsmotor, 912 iS, er nå sertifisert av EASA og går under betegnelsen 912 iSc. Motoren er allerede ASTM-godkjent for bruk i amerikanske LSA-fly, og heretter kan motoren altså benyttes i europeiske fly med fullverdig typesertifikat.

– Bare noen uker etter at ASTM godkjente motoren for LSA-fly i USA, kom EASA på banen med et typesertifikat som gjør det mulig å installere 912 iSc i typesertifiserte fly. Begge deler er viktige milepæler i prosessen med å få en flymotor ut på markedet, forteller Gerhard Ohrnberger som er daglig leder hos BRP-Powertrain.

Dersom motoren blir installert i europeisk-godkjente LSA-fly, vil flyene kunne få et fullverdig typesertifikat dersom produsenten ønsker det, noe som også gjør det mulig å fly aktuelle fly om natten under forutsetning av at flyet forøvrig er utstyrt med sertifiserte komponenter for nattoperasjoner.

FAA-sertifisering er også i gang, noe som vil muliggjøre bruk av motoren i amerikansk-sertifiserte småfly utenfor LSA-klassen. (For LSA-fly i USA er ASTM-konformitet tilstrekkelig.)

Rotax har produsert over 170.000 flymotorer siste 40 år, og 912 iS er det siste skuddet på stammen som gir besparelser i drivstofforbruk på 38 til 70 prosent sammenliknet med andre flymotorer, ifølge produsenten.

Powered by Labrador CMS