DAHER:

Daher Kodiak 100 Serie III – «Luksuriøs SUV» med vinger

Kodiak 100 Serie III er robust satt sammen, har høy nyttelast og er sannsynligvis flyet du trenger når du har behov for ekstra løftekraft til hytta, eller skal fly familie og venner på tur.

Selv om flyets grunnlag var forankret i humanitær hjelp, tok det ikke lang tid for resten av verden å innse at dette ekstremt robuste flyet også hadde en plass både i forretnings- og allmennflygingen.
Selv om flyets grunnlag var forankret i humanitær hjelp, tok det ikke lang tid for resten av verden å innse at dette ekstremt robuste flyet også hadde en plass både i forretnings- og allmennflygingen.

I slutten av mars 2021 lanserte Daher den nye Kodiak 100 Serie III turboprop for allmennflymarkedet. Flyet har en rekke forbedringer og nye standardfunksjoner som gir bedre flysikkerhet, større kabinkomfort og økte ytelser.

Etter Dahers oppkjøp av flyprodusenten Kodiak i 2019, har de brukt mange ressurser på å forbedre Kodiaks allerede imponerende portefølje. Selv sier de at de har tatt en titt på TBM- serien og overført en rekke av hjelpemidlene fra denne til Kodiak Serie III.

Historien bak Kodiak

Kodiak ble konstruert og produsert av Quest Aircraft Company i Sandpoint Idaho, USA. Selskapet ble dannet i 2001 med mål om å lage et moderne luftfartøy som kunne brukes til humanitære oppdrag både innenriks og internasjonalt.

Deres eneste produkt var Kodiaks enmotors STOL-fly – Kodiak 100, som ble introdusert i 2007. Quest ble solgt til et japansk selskap i 2015, og videre til den franske industrigruppen Daher fire år senere.

Selv om flyets grunnlag var forankret i humanitær hjelp, tok det ikke lang tid for resten av verden å innse at dette ekstremt robuste flyet også hadde en plass både i forretnings- og allmennflygingen.

I dag har Kodiak funnet nye markeder over hele verden, fra å erstatte aldrende enmotors STOL-fly – hvor mange er fra 1950-tallet – til å levere flyovervåkning til nasjonalparker og politi.

I USA brukes flyet av bønder og godseiere som prioritert transportalternativ, mens andre benytter Kodiak i stedet for tidkrevende bilturer. Til dette kan vi legge til den urbane beboeren som bruker Kodiak til å komme seg vekk fra byens mas. 

Kodiak 100 brukes mye i USA av de som bor på landet. Foto Daher. Foto: AMG

Det er nesten slik at vi kan si at Kodiak fyller en nisje et sted mellom et helikopter og et forretningsfly – i stand som den er til å frakte last eller passasjerer fra ultrakorte rullebaner i behagelig luksus.

Executive Edition

Serie III tilbys med en såkalt Executive Edition, hvor det er plass til åtte passasjerer i det vi må kalle for en «businessklasse-kabin». Setene er kledd i lær, og hvert enkelt sete har USB-uttak for hodetelefoner og LED-lys. Her har vi også tilgang til air condition med egen kontroll, samt oksygenuttak.

Blant oppgraderingene finner vi også Garmins GWXTM75 Doppler kompatible og fullt stabiliserte værradar i farger. Radaren har stor rekkevidde, justerbare skanneprofiler og en HD-fargepalett som gjør at detaljene kommer bedre frem.

Kodiak 100 har mange bruksområder og en oppdatert avionikk. Foto: Daher.

Standardutstyret inkluderer blant annet Garmins G1000 NXi-integrerte «flight deck», GFC700-autopilot, angreps-         vinkelindikator, «SurfaceWatch-rullebaneovervåkningsteknologi, «ChartView» og «Synthetic Vision Technology».

Videre er flyets allsidighet ytterligere forbedret med bruk av den største dekkstørrelsen som er tilgjengelig for flyet (29 tommer/73 centimeter), en høyere landingsvekt på 3300 kilo og muligheter for mer nyttelast – spesielt på kortere oppdrag På utsiden finner vi et ekstra bagasjerom og TKS avisingssystem for beskyttelse mot is.

Alle Serie III-fly er klargjort for sjøflyoperasjoner.

Alle Serie III-fly er klargjort for sjøflyoperasjoner. Foto: Daher. Foto: Deon Mitton

 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen