Flygerstudentene:

Da de startet studieløpet ropte verden etter piloter og det var lyse fremtidsutsikter. I løpet av noen dramatiske marsdager endret alt seg

– Vi gir ikke opp pilotdrømmen.

Flygerstudent Finn-Erlend Krokstrand satser for fullt på å bli pilot. – Jeg fokuserer først å fremst på å fullføre utdannelsen, så får heller eventuelle bekymringer komme når den tid kommer. Foto: Privat
Flygerstudent Finn-Erlend Krokstrand satser for fullt på å bli pilot. – Jeg fokuserer først å fremst på å fullføre utdannelsen, så får heller eventuelle bekymringer komme når den tid kommer. Foto: Privat (Foto: Privat)

– Ønsket om å kunne føre et fly har jeg hatt siden jeg fløy for første gang da jeg var elleve. Da vi satte oss i maskinen, som var en Dash 8, kjente jeg bare spenningen sprenge alle grenser! Den kriblinga i kroppen da vi tok av, er ubeskrivelig og jeg var fra dette øyeblikket besatt av fly. Den dagen tok jeg valget om å bli flyger, sier Finn-Erlend Krokstrand (35).

Han var cirka halvveis i studieløpet på CAE Aviation Academy Oslo (tidligere Luftfartsskolen), da koronaviruset begynte å spre seg, og til slutt førte til at hele verden stanset opp. Flygerutdanningen på Torp var intet unntak.

– Jeg antar at viruset har kostet oss både tid og penger. Heldigvis ser det ut som vi nå kommer i gang igjen, og med ekstra innsatts vil man kunne komme i rute. Det er min beste gjetning, sier han.

– Satt på vent

Også medstudent Roy Andreas Nilsen (27) har fått studieløpet påvirket av koronaviruset.

– Jeg skulle til å begynne timesamlingsprogrammet før viruset kom, så oppstarten ble utsatt. Derfor ble det mer tid til teori og tørrtrening i denne perioden. Etter planen skal jeg være ferdig utdannet i slutten av 2020, men det er godt mulig at det tar litt lenger tid nå, sier han til Flynytt.

Torbjørn Lahorra (41) legger ikke skjul på at den siste tiden har bydd på utfordringer.

FLYGERSTUDENT: Torbjørn Lahorra. Foto: Privat

– Korona har gjort at det meste er satt på vent. Det å ikke vite når man kan ta den siste eksamen er krevende. Det koster mye energi å holde all kunnskapen vedlike. Pensumet er ganske stort.

Studentene ved CAE Aviation Academy Oslo forteller at de ikke har tatt pause fra studiene selv om det har blitt lite flyging. Tiden har blitt brukt til å terpe teori, og flere har også fløyet småfly da dørene ble åpnet for det.

– Etter at Norge stoppet opp, fant jeg ut at det ikke var vits i å sitte på hybelen da alt, inkludert skolen, ble stengt. Så da reiste jeg hjem til familien i Stavanger og leste teori der. Etter hvert som restriksjonene ble lettet på og man fikk lov til å fly igjen, fikk jeg fløyet litt i Sola Flyklubb, sier Nilsen.

Gir ikke opp drømmen

Hva gjelder fremtidige jobbutsikter velger studentene å være realistiske, men positive.

Ingen av dem Flynytt har pratet med vurderer å hoppe av pilotstudiene.

– Jeg er mer betenkt enn bekymret for jobbfremtidsutsiktene. For min egen del har jeg to semestre igjen av utdanningen, så sånn sett er jeg glad jeg fremdeles studerer. Jeg tror jeg hadde vært mer bekymret om jeg hadde vært permittert eller nettopp ferdig med utdanningen, sier Nilsen.

Han er ikke i tvil:

– Jeg kommer til å gjøre ferdig utdannelsen. Et lite virus skal ikke få lov til å sette en stopper for drømmen.

Også medstudent Sæthre er klokkeklar på at han vil fortsette å forfølge pilotdrømmen. Han tror at markedet på sikt vil ta seg opp, og åpne dørene for ferske flygere. 

– Jeg tror de fleste som begynner på et slikt studie er ekstremt gira på å fly, så det er ikke noe en bare hopper av. Det vil nok ta tid, men jeg tror folk vil begynne å reise igjen etter hvert, sier han.

– Det finnes muligheter der ute

Krokstrand sier til Flynytt at han velger å ikke la bekymringene ta overhånd.

– Jeg har fulgt med på nyhetene, og da spesielt situasjonen i Norwegian. Men jeg bekymrer meg egentlig ikke. Jeg fokuserer først å fremst på å fullføre utdannelsen, så får heller eventuelle bekymringer komme når den tid kommer. Jeg mener at man må skrape noen flakslodd i livet. Ellers vet man ikke om man vinner.

Lahorra forteller at han er vant til et usikkert arbeidsliv etter mange år som kabinansatt i SAS.

– Tanken på å slutte har slått meg flere ganger gjennom min tid i flybransjen. Jeg har måttet takle mye usikkerhet, og har fått sparken flere ganger. Jeg har prøvd ut andre jobber, men av en eller annen grunn så er jeg her fortsatt. Da er det vel kanskje en mening med det, sier han.

Han har planen klar for tiden etter endt utdanning:

– Det er viktig å være aktiv søkende, og ikke legge begrensninger for seg selv, sier han:

– Det finnes muligheter der ute.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Duxford Flying Legends

Ikke flere Flying Legends på Duxford

Imperial War Museum Duxford tett ved Cambridge i England og The Fighter Collection, som holder til på flyplassen med sin samling av warbirds og restaureringsarbeid, har tilsynelatende ikke kunne blitt enige om prisen for å holde Flying Legends på Duxford Les hele saken

Nyheter fra AVweb

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen