Cirrus med diesel

Cirrus SR20 kan snart flys på diesel. Det er den amerikanske motorprodusenten Delta Hawk som i samarbeid med LoPresti Aviation Engineering som har utviklet denne løsningen som både eksisterende og framtidige Cirrus-eiere kan se fram til.

Publisert

Cirrus SR20 kan snart flys på diesel. Det er den amerikanske motorprodusenten Delta Hawk som i samarbeid med LoPresti Aviation Engineering har utviklet denne løsningen som både eksisterende og framtidige Cirrus-eiere kan se fram til.

files/content/news/RJ Siegel.jpgLoPresti er kjent for å designe svært effektive motorcowlinger og andre aerodynamiske forbedringer for småfly. Delta Hawk har på sin side utviklet en totakts dieselmotor som har svært kompakte mål – og det er nettopp dette som gjør det mulig for LoPresti å designe en ny cowling med forbedrede aerodynamiske egenskaper. Delta Hawks motor yter hele 200 hester og vil gi vesentlig lavere drivstofforbruk samtidig som man får fordelen av å bruke jetdrivstoff. Dette forteller Delta Hawks Dennis Webb og LoPrestis RJ Siegel under Lindbergh Foundations "Aviation Green"-konferanse i Oshkosh hvor Flynytt var tilstede.

Den nye utgaven av Cirrus SR20 vil gå under betegnelsen SR2X. Da dieselmotoren har full ytelse helt opp til 18.000 fot, forventer man å oppnå samme marsjfart i høyden med SR2X som man i dag har med SR22.

Overfor FlightGlobal legger RJ Siegel til at første flight med den nye motoren vil finne sted i november.

Flight Global melder videre at Delta Hawks motorinstallasjon i SR20 forventes å få FAA-typegodkjenning (STC) i tredje kvartal 2012, og prisantydningen lyder på 100.000 dollar som inkluderer motor, motorcowling og ny propell. Delta Hawks anser at gjennomsnittsladeren på SR20-flåten nettopp er på passende til at et motorbytte av denne typen vil være regningssvarende når motoren uansett har nådd sin TBO (Time Between Overhaul).

Foto: RJ Siegel under Lindbergh Aviation Green i Oshkosh (Torkell Sætervadet).

Powered by Labrador CMS