Cessna:

Cessna SkyCourier er "airborne"

Textron Aviation Inc. kunngjorde på forommeren at det nye twin utility turboprop, Cessna SkyCourier, hadde gjennomført første testflyvning.

Det er ikke lenge siden at Cessna SkyCourier fikk kjenne luft under vingene for første gang. Foto: Textron Aviation Inc.
Det er ikke lenge siden at Cessna SkyCourier fikk kjenne luft under vingene for første gang. Foto: Textron Aviation Inc.

Textron Aviation Inc. kunngjorde på forsommeren  at det nye twin utility turboprop, Cessna SkyCourier, hadde gjennomført første testflyvning.

– Cessna SkyCourier fungerte akkurat som forventet. Det er et vitnesbyrd over innsatsen hele teamet har lagt ned i forberedelsene til denne dagen, sier Ron Draper, president og administrerende direktør i Textron Aviation, i en pressemelding.

– Jeg er stolt over måten teamet har holdt ut forstyrrelser forårsaket av den globale pandemien Covid-19. De greide å holde fokus på å få oss hit.

Flyvningen sparket i gang testprogrammet som skal validere SkyCouriers ytelser,  og kan derfor også regnes som en milepæl i prosessen som leder til normal operasjon.

To timer og 15 minutter i luften

Cessna SkyCourier tok av fra Beech Field Airport med testflygerne Corey Eckhart og Aaron Tobias bak spakene.

I løpet av den to timer lange og 15 minutter lange flyvningen testet teamet flyets ytelse, stabilitet og kontroll, så vel som dets fremdrift, miljø, rorkontroller og avionikk.

– Vi var veldig fornøyde med hvordan Cessna SkyCourier presterte gjennom hele sin første flytur, sier Eckhart i pressemeldingen.

 – Det var spesielt imponerende å se hvor stabilt flyet var å håndtere ved start og landing. Cessna SkyCourier viser allerede gode flygeegenskaper - og det er spesielt for den første flyturen. Vi var i stand til å oppnå alt vi ønsket på denne flyturen, og det er en utmerket start på testprogrammet.

Flyets ytelser vil utvikles videre, samtidig som det fokuseres på å teste rorkontroll og aerodynamikk.

Skal friste kjøpere

Cessna SkyCourier, med Pratt & Whitney Canada PT6A-65SC-motorer, vil bli tilbudt i forskjellige konfigurasjoner, inkludert en fraktversjon som kan ta 2725 kilo med nyttelast, en 19-seters passasjerversjon eller en kombiversjon med passasjerer/frakt.

Cessna SkyCourier er utstyrt med en Garmin G1000 NXi avionics-pakke, og gir en maksimum marsjhastighet på opp til 200 knop og en maksimum rekkevidde på 900 nautiske mil.       

Både frakt- og passasjerversjonen av Cessna SkyCourier vil ha ett trykktankingspunkt som standard slik at det brukes mindre tid på bakken mellom flyvningene.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen