Pilotmangel:

MANGLER FLYGERE: Regionale amerikanske selskaper sliter med å rekruttere nye piloter.

Akutt pilotmangel rammer USA

Lave lønninger og krav om mange kostbare flytimer får skylden.

Publisert

Pilotmangel rammer flere amerikanske flyselskaper. I løpet av de siste årene har det blitt kuttet i antall avganger på 150 ruter, mens 27 destinasjoner er strøket fra rutenettet. Det er amerikanske Regional Air Association (RAA) som legger frem disse tallene.

Mangelen på flygere rammer de regionale flyselskapene hardest, fordi det vanligvis er her unge piloter får sine første erfaringer og flytimer. I fjor greide de regionale selskapene bare å ansette 63 prosent av de 6000 pilotene de hadde bruk for. 

Økonomisk utfordring

Det er to årsaker til den akutte pilotmangelen. Den ene er en bestemmelse fra 2013, som sier at nye piloter må ha 1500 timer for å innta cockpiten i et rutefly. Det er ikke lett å skaffe disse timene med mindre man har en fyldig lommebok. RAA mener denne bestemmelsen er hovedårsaken til pilotmangelen.

Den andre årsaken er at lønningene i de regionale selskapene er lave. Organisasjonen Air Line Pilots Association mener at det er her problemet ligger. 

I et forsøk på å skaffe seg folk med forstand på stikke, siderorspedaler og instrumentpanel har noen regionale selskaper nå innført ulike former for bonus. Det kan for eksempel være gavmilde velkomstpakker eller bonus for å bli værende i selskapet.

Doblet lønnen

De tre datterselskapene under American Airlines – Envoy Air, Piedmont Airlines og PSA Airlines – tilbyr 15 000 dollar i velkomstgave til nye piloter. Styrmenn som blir i jobben får 2500 dollar i kvartalet opp til et maksimum på 20 000 dollar, før de bliver kapteiner. Veien dit trenger ikke være lang.

Ifølge PSA Airlines kan unge styrmenn regne med å bli kapteiner og tjene mellom  165 000 og 175 000 etter tre år. 

PSA Airlines og Envoy Air har økt timelønnen for nye piloter til 38 dollar i timen, omtrent en fordobling av lønnen. Det gir en årslønn på 58 000 dollar.

Noen selskaper arbeider med en ordning for å kunne refundere utgiftene til pilotutdannelsen på betingelse av at de ferske pilotene blir ansatt hos dem.

Powered by Labrador CMS