Med det ferske styrevedtaket i AIM Norway om å flytte motorvedlikeholdet for F-35 til Rygge, starter Forsvarets industrielle nedtelling for Kjeller flyplass.
Tekst: Martin Nilsen
Etter at Skedsmos politikere kom med det AIM anså var helt urealistiske krav for å opprettholde virksomhet på Kjeller, har alternativ lokalisering vært vurdert.
Siste F16 utgjør slutt for banebehov
– Det antar jeg blir på et tidspunkt mellom de nevnte årstallene.
Når den første norske F-35 lander i Norge, sannsynligvis i 2018, skal det nye verksted for motorvedlikehold stå klart på Rygge.
– Det betyr at vi må begynne byggingen neste år, og før det skal planarbeid og tegninger være på plass.
– Er det tilstrekkelig tid?
Splitter mellom Kjeller og Rygge
– Vi hadde trodd det ville være en enkel sak å få bygge en testcelle for de nye F-35-motorene på Kjeller. Vi kunne vise Skedsmo kommune en ny renseteknologi som ville gi minimalt med utslipp og ny teknologi for lydisolasjon som ville gjøre dette til et minimalt støyproblem.
Operativ nærhet
– Mange fordeler og ulemper med de alternative lokaliseringer ble vurdert. I hovedtrekk har Rygge militære flystasjon fordelen med nærheten til Forsvarets operative miljø og tilstedeværende teknisk infrastruktur, i tillegg fremkommer i Forsvarssjefens Fagmilitære Råd om å samle ytterligere aktivitet her.
Haukåssveen trekker dessuten frem at Rygge er en flyplass med moderne tekniske anlegg for fuel og brannverntjeneste.
– Selv om de motorene vi i fremtiden skal vedlikeholde i hovedsak vil ankomme på lastebil, vil kanskje noe komme luftveien. Det er ikke dermed sagt at vi trenger en flyplass, sier han.
Bildet over: Ove Haukåssveen er administrerende direktør i AIM Norway.
Foto: Lars Brede Grøndahl