20 år med Aero-fagmesse i Friedrichshafen

Aero 2012 er tyvende fagmesse i rekken som arrangeres i den tradisjonsrike flybyen Friedrichshafen ved Bodensjøen i Sør-Tyskland. Pressen fikk tirsdag 17. april en snikkikk på de største nyhetene under årets utstilling, og fellesnevneren er raskere og mer energieffektiv flyging.

Publisert

Aero 2012 er tyvende fagmesse i rekken som arrangeres i den tradisjonsrike flybyen Friedrichshafen ved Bodensjøen i Sør-Tyskland. Pressen fikk tirsdag 17. april en snikkikk på de største nyhetene under årets utstilling, og fellesnevneren er raskere og mer energieffektiv flyging.

– Det er tyvende gang vi arrangerer Aero her i Friedrichshafen, og denne fagmessen har nå etablert seg som Europas største i sitt slag. På verdensbasis er bare Oshkosh en større utstillingsbegivenhet for GA-miljøet, sier Roland Bosch som er messedirektør for Aero.

– Messen hadde sin spede begynnelse i 1977. Den gang var vi bare en del av utstillingen Rennsport Motor & Freizeit. Det var dessuten ikke utstilling hvert år. I 1993 var vi alene for første gang, og det var da vi ble en ekte fagmesse. Ti år senere, i 2003, sto det flotte nye messeanlegget ved flyplassen ferdig, og her har vi fått en fantastisk komfortabel ramme for utstillingen vår. Jeg tør si at selv om Oshkosh er vesentlig større, tilbyr vi betydelig bedre fasiliteter, sier Bosch stolt.

Aero hadde ifjor om lag 600 utstillere og 33.000 besøkende. I år er tallet på utstillere nesten like høyt. På det meste hadde messen over 50.000 besøkende, men det var mens arrangementet også inkluderte et flyshow. Ifjor besluttet ledelsen i Aero å kutte ut flyshowet for å gi fagmessen større oppmerksomhet. Endringen har blitt tatt godt imot av utstillerne, men enkelte besøkende gir uttrykk for å savne utendørsoppvisningene i lufta.

Eget motorområde

Nytt i år er en egen motoavdelingen hvor flytidsskriftet Fliegermagazin er vert under betegnelsen "Engine Area Powered by Fliegermagazin". I denne avdelingen vil en rekke ulike motoropsjoner bli presentert i detalj.

– I en tid hvor man må betale 24 kroner per liter for avgas, er det avgjørende å finne fram til løsninger som gjør at flygingen har en realistisk framtid. Bransjen svarer på to måter: De kommer opp med mer aerodynamiske fly slik som Pipistrel Panthera eller de lanserer fly med mer effektive flymotorer slik som Diamond DA-52, forteller Jürgen Schelling, flyekspert og tidligere redaktør for Fliegermagazin.

Seilfly er det noe færre av i år enn ifjor, siden seilflybransjen har bestemt seg for å delta på messen bare annethvert år. Derimot byr utstillingen på en svært innholdsrik mikroflyseksjon samt en helt ny modellflyseksjon.

Fagmessen varer til og med lørdag 21. april.

Powered by Labrador CMS