Flysikkerhet

Cirrus SF50 Vision.

FAA har satt Cirrus SF50 Vision Jet på bakken

Rundt 100 Cirrus SF50 Vision Jet står nå på bakken etter at den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA i forrige uke utstedte et luftdyktighetspåbud av kritisk karakter.

Publisert

Rundt 100 Cirrus SF50 Vision Jet står nå på bakken etter at den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA i forrige uke utstedte et luftdyktighetspåbud av kritisk karakter. Det betyr at Cirrus SF50 har flyforbud til flyets angrepsvinkelsensor (AoA-sensor) blir byttet ut.

Bakgrunn

Bakgrunnen for luftdyktighetspåbudet er at Cirrusfabrikken siden november 2018 har rapportert om tre hendelser hvor enten flyets steilevarsel- og beskyttelsessystem (SWPS) eller det elektroniske stabilitets- og beskyttelsessystemet (ESP) ble aktivisert uten grunn. Det betyr at flyets beskyttelsessystemer mot for lav hastighet og høy angrepsvinkel slo inn selv om flyets hastighet og angrepsvinkel var innenfor de parametere som var satt for normal flyging.

Mulig årsak

Cirrus og selskapet Aerosonic, som lager AoA-sensorene til SF50, har identifisert at mulig årsak til feilene er brudd på kvalitetskontrollen under montering. To sett med skruer som sikrer potensiometerakselen til AoA-sensoren kan ha feil dreiemoment, og mangle låsetråd som sikrer skruene.

FAA presiserer

FAA presiserer i luftdyktighetspåbudet at denne feilen i AoA-sensoren kan føre til at flyet får feil inndata og deretter automatisk korrigerer for det, og at flyets instrumenter viser feil. Det kan føre til at flyet automatisk setter nesen kraftig ned, slik at det er fare for kollisjon med bakken.

FAA har utstedt luftdyktighetspåbudet fordi de vurderer at denne feilen også kan finnes eller utvikles i andre produkter av samme type design, og at den utgjør en umiddelbar fare for flygere og passasjerer i Cirrus SF50.

Cirrus-fabrikken har hele tiden samarbeidet tett med FAA for å løse problemet.

Powered by Labrador CMS