– Vi kom fra Oslo lokal og skulle til å melde meg for Farris, da vi møtte en C172 som kom rett mot oss i samme høyde. Illustrasjonsfoto: Wikimedia Commons

Alle GA-piloters store skrekk

Jeg har lyst til å fortelle om en ekstra ekkel hendelse litt syd for Svelvik i Oslofjorden.

Publisert Sist oppdatert

Siden jeg begynte å fly i 2011 har jeg hatt en del nærpasseringer med andre fly. Dette har stort sett skjedd i klasse G-luftrom hvor vi er avhengig av blindsending på radio for å vite om hverandre.

Møtte fly i samme høyde

Jeg har lyst til å fortelle om en ekstra ekkel hendelse litt syd for Svelvik i Oslofjorden. Vi kom fra Oslo lokal og skulle til å melde meg for Farris, da vi møtte en C172 som kom rett mot oss i samme høyde.

Jeg hadde hatt dobbeltvakt på 123.5 hele turen uten å høre noe. Jeg la meg mot høyre og han stupte under oss.

I området Svelvik - Holmestrand er det flere luftrom som grenser mot hverandre, og fly i dette området kan man innenfor fem minutter min flytid fra vårt ufrivillige møtested være på en av følgende frekvenser:

GA-frekvensen 123.5

Farris 134.05 eller 124.350

Oslo Approach, 118.475

Oslo Lokal 122.0

Torp 118.650

Rygge 119.50

Flere "hotspots"

Det finnes flere slike "hotspots" og det er ikke alltid logisk hvem som er på hvilken frekvens til enhver tid. Hvor ofte pleier forresten du å blindsende på 123.50?

Ulykker har sjelden bare en årsak. Noen av de alvorlige mid air-kollisjonsulykkene vi har sett i utlandet har vært når et høyvingtet fly er over et lavvinget fly i landingsrunden på en ubetjent flyplass uten at de vet om hverandre, eller at de har misforstått posisjonen til den andre.

Vi har hatt mange nestenulykker med samme årsak, også i Norge.

Powered by Labrador CMS