Hemmeligheten som til slutt ble avslørt på EAA AirVenture forrige uke: SE-1.

"Hemmelig" fly avslørt under EAA AirVenture

Den største overraskelsen på EAA AirVenture Oshkosh 2025? En helt ny amerikansk lettvekter med klassisk design og moderne produksjonsteknologi: Spirit Engineering SE-1.

Fire SE-1-fly tok turen fra Grand Junction, Colorado, til Oshkosh – og brukte til sammen bare 333 liter drivstoff på reisen. Det har vekket oppsikt. Flyene ble utviklet i all hemmelighet, og lanseringen under verdens største flyarrangement ble møtt med stor interesse, skriver EAA på sine nettsider.

Med en prislapp på 69 500 amerikanske dollar, leveres SE-1 som en ferdigbygget special light-sport aircraft (S-LSA). Konstruksjonen gir assosiasjoner til klassiske typer som Luscombe, Ryan ST og Globe Swift, men under det nostalgiske skallet skjuler det seg moderne produksjonsmetoder og teknologi.

Fra Cessna til småflyentusiast

Steve Wood er president i Spirit Engineering, som står bak prosjektet. Han er utdannet innen luftfartsteknikk og starte karrieren i Cessnas utviklingsavdeling i Wichita.

Spesifikasjoner

Sertifisering: S-LSA

Lengde: 5,5 meter

Vingespenn: 7,5 meter

Høyde: 1,5 meter

Bredde m/vinger foldet: 2,3 meter

Tomvekt: 191 kg

Nyttelast: 145 kg

Marsjfart (maks): 180 km/t

Marsjfart (75 % kraft): 160 km/t

Kilde: EAA

– Jeg forlot Wichita samme dag som Caravan 208 hadde sin første flyging, forteller han ifølge EAA. 

– Etter det bygget jeg en ultralett kalt Sky Pup, som jeg viste frem på Oshkosh på 1980-tallet. Det var bare tilgjengelig som tegninger, men solgte godt og har fremdeles en dedikert tilhengerskare.

Senere startet han konsulentvirksomhet med spesialisering på alt fra bushfly til racerfly og akrofly. Han jobbet også med utviklingen av Sherpa-flyet, før han etter hvert gikk over til å levere tjenester til forsvarsindustrien.

– Der lærte jeg mye om produksjon i høy kvalitet, prosesskontroll og hvordan man får ting laget, sier Wood.

Egen motor – egen produksjon

SE-1 er et helmetallfly utviklet fra grunnen av, og det samme gjelder motoren. «Spirit V2» er en tosylindret, luftkjølt, invertert V-motor på fire takter med tørrsumpsmøring og magnettenning. Motoren kan kjøres på blyfri 91 oktan bensin uten etanol eller 100LL.

– Vi skjønte at hvis vi skulle ha den motoren vi trengte, måtte vi lage den selv, sier Wood.

Motoren er testet i tusenvis av timer i egne testceller og ifølge produsenten er den langt over kravene i ASTM-standarden.

Produksjonen av SE-1 er allerede i gang. Spirit Engineering fikk S-LSA-godkjenning 8. juli, og bare dager senere var tre produksjonsfly klare for flyging.

SE-1 er designet for å være enkel å eie og bruke. Cockpiten er utstyrt med et instrumentpanel fra MGL og grunnleggende VFR-utrustning. Vingene kan foldes på under to minutter – helt inntil skroget – for enklere lagring og transport.

– Alt du trenger for å folde vingene følger med i flyet. Har du gjort det ti ganger, klarer du det på under to minutter, hevder Wood ifølge EAA.

Powered by Labrador CMS