Britene kaller det nye kampflyet Tempest – en referanse til Hawker Tempest, som var en videreutvikling av Hawker Typhoon. Eurofighteren går under navnet Typhoon i Storbritannia, hvor man liker å holde fast ved historiske betegnelser. Men dersom den nye Tempest en dag skal fly over Parlamentet, slik vi ser her, må det også finnes noen som kan produsere den. Illustrasjon: BAE Systems

GCAP i medvind – men hvem skal bygge flyet?

Storbritannia, Japan og Italia satser tungt på neste generasjons jagerfly gjennom Global Combat Air Programme. Men mens den sikkerhetspolitiske usikkerheten gir prosjektet ny aktualitet, står produksjonsapparatet i fare for å gå i dvale.

Publisert Sist oppdatert

Global Combat Air Programme - eller GCAP, som man sier blant venner. Ikke minst blant vennene i Japan og Italia, som har blitt med i Global Britains prosjekt om å utvikle sitt eget jagerfly for neste generasjon. 

Det kan synes som om GCAP nå har bedre odds, i en tid hvor det er usikkerhet rundt hva USA – særlig USAs president – mener, tenker, gjør og har til hensikt å gjøre. 

Er F-35 virkelig det beste valget hvis man ikke lenger vet hvor man har USA? Kanskje vil noen land heller satse på GCAP-prosjektet?

Alvorlig utfordring

Typhoon til Qatar. Per i dag finnes det ingen nye bestillinger på flytypen til fabrikken i Warton. Foto: BAE Systems

En komité nedsatt av det britiske parlamentet peker imidlertid på en alvorlig utfordring, i tillegg til at prosjektet ikke må overskride budsjettet i årene som kommer. 

Det handler om å beholde en kvalifisert arbeidsstyrke som skal bygge det nye jagerflyet på 2030-tallet. BAE Systems’ fabrikk i Warton i Lancashire, hvor produksjonen etter alt å dømme skal skje, er nemlig i ferd med å gå tom for oppdrag. 

Det siste Typhoon-flyet er nå ferdigbygd her – som del av en ordre til Qatar. Og det er ingen nye bestillinger i sikte.

Hvor mye har man råd til?

Fagforeninger har derfor oppfordret den britiske regjeringen til å bestille ytterligere 24 Typhoon-fly for å holde hjulene i gang i Warton frem til BAE Systems skal i gang med den nye jagerflyproduksjonen. 

Tyskland, Italia og Spania har forpliktet seg til å kjøpe opptil 127 Eurofightere, men disse skal ikke bygges i Warton.

De britiske myndighetene står nå overfor valget om hvorvidt de vil bruke flere milliarder pund på å utvikle det nye kampflyet – men det gir lite mening dersom man samtidig ikke investerer i å beholde den spesialiserte arbeidsstyrken som faktisk skal produsere det. 

Spørsmålet er hvor mye man har råd til. Og på den andre siden – har Storbritannia egentlig råd til ikke å ha en kvalifisert arbeidsstyrke som kan understøtte sitt eget forsvar?

Powered by Labrador CMS