
NASA og Boeing setter X-66 på vent
Fokuserer videre på utvikling av tynnvingeteknologi.
Boeing og NASA har besluttet å sette X-66-prosjektet på pause. I stedet vil selskapet rette innsatsen mot utvikling av en enklere tynnvingeteknologi, som kan få bredere anvendelse på fremtidige fly, melder Flying Magazine.
Fra eksperimentfly til bakketesting
X-66 var basert på en ombygd McDonnell Douglas MD-90 og skulle utstyres med et såkalt transonisk truss-braced vingedesign – lange, smale vinger støttet av diagonale avstivere.
Hensikten var å demonstrere teknologi som kunne redusere drivstofforbruket og klimagassutslippene med opptil 30 prosent sammenlignet med dagens mest effektive single aisle-fly.
Prosjektet, som startet med en Space Act-avtale i 2021, hadde et totalt budsjett på 1,15 milliarder dollar. NASA bidro med 435 millioner, mens Boeing stod for resten.
X-66 fikk i 2023 status som offisielt X-fly av det amerikanske flyvåpenet, en betegnelse reservert for eksperimentelle forskningsfly.
Prioriterer bredere anvendbar teknologi
Boeing begrunner avgjørelsen om å skrinlegge prosjektet med at tynnvingeteknologien – som også inngikk i X-66-konseptet – ser ut til å ha større potensial for raskere anvendelse på et bredt spekter av fly.
Ved å bygge en bakketestplattform for videre utvikling, håper selskapet å kunne bidra til mer bærekraftig luftfart tidligere enn først planlagt.
– Vi har lært mye i samarbeidet med NASA om X-66, og vil nå fokusere på det mest lovende designelementet, sier Boeing i en uttalelse ifølge Flying Magazine .
Et skritt tilbake for NASAs grønnere mål
For NASA er beslutningen et tilbakeslag. X-66 skulle bidra til å realisere målet om karbonnøytral luftfart innen 2050, og det ble planlagt en første testflyging allerede i 2027.
Selv om X-66 nå er satt på vent, påpeker NASA at forskningen og erfaringene fra prosjektet fortsatt vil spille en viktig rolle i utviklingen av fremtidens grønne passasjerfly.
Arbeidet så langt har inkludert vindtunneltester, datasimuleringer og konstruksjonsanalyser med modeller av X-66. Nå vil kunnskapen fra disse aktivitetene tas videre i arbeidet med det nye tynnvingeprosjektet.