Disse entusiastene var på plass da Spitfire EN570 fikk sin norske registrering. Fra venstre: Inspektør Luftfartstilsynet Tore Arne Ramsvik, tekniker Alexander Thørn, en av eierne, Øvind Vassbotten, mentor og sjefpilot for Spifire, Rolf Meum, tekniker Lars Høyby og inspektør i Luftfartstilsynet, Gunvald Holien.

To-seters Spitfire endelig på norsk register

En heldig vordende passasjer har booket flytur på Frigjøringsdagen 8. mai.

Publisert Sist oppdatert

To-seters Spitfire EN570 er endelig på norsk register. En vordende passasjer har booket flytur på Frigjøringsdagen 8. mai.

Målet var opprinnelig å ta i bruk to-seteren på Frigjøringsdagen i 2023, men prosjektet som Norwegian Flying Aces på Notodden har jobbet med en årrekke, ble forsinket i fjor.

Nå er flyet omsider registrert LN-AOA, og eierne håper å ha den på plass på Notodden løpet av april.

Legendarisk

Daglig leder og styreleder i NFA, Runar Vassbotten, har fått til en registrering som oppkaller flyet etter hans tre barn, alle med døpenavn inspirert av flyhistoriens legender: Amelia, Oliver (variant av Orville) og Amy.

Når dette skrives er det bare dager unna at et fem timers test-program startes på Biggin Hill i England, der flyet er restaurert og gjenoppbygget fra en opprinnelig en-seter til en to-seters versjon.

Klar for norske flyopplevelser, Spitfire LN-AOA.

Grundig briefing

Runar Vassbotten har tidligere uttalt til Flynytt at en to-seter er det eneste som kan være øknomisk gjennomførbart i Norge.

– Vi har en del bookinger allerede, men kan ikke love noen datoer for flyvningene før flyet er vel på plass på Notodden og vi har sluttført papirarbeidet og andre forberedelser rundt regelverket om opplevelsesflyginger, sier Vassbotten.

Regelverket krever at man i utgangspunktet utfører flygningene i det definert, geografisk område - i dette tilfelle Notodden og Telemark – og at potensielle passasjerer får en grundig briefing om, og gir sin aksept til, risikomomentene som kan foreligge ved å fly i et veteranfly av denne typen.

Pilot er klar

EN570 er en Spifire mark IX bygget i 1943. Det fløy på RAFs jagerskvadron 611, og en av pilotene var norske Rolf Thorbjørn Tradin, den første nordmann som skjøt ned et tysk fly 9. april 1940. Tradin omkom over Frankrike senere under krigen. 

Skvadron 611 hadde base på Biggin Hill der Spitfire Company Biggin Hill Heritage Hangar nå har sin base og flyverksted.

Sjefflyger i Spitfire Company, Pete Kinsey, skal ta den nyrestaurerte Spit-en gjennom testprogrammet, og kommer sannsynligvis til å bli den som flyr maskinen hjem til Norge.

- Pete bor like ved Biggin Hill og kan kaste seg rundt så snart været gir en åpning for å fly maskinen til Notodden, sier Vassbotten.

Den opprinnelige prisen på 34.500 norske kroner for 20 minutter i luften, kunngjort i 2023, er fortsatt gjeldende.

Inspektørene Gunvald Holien og Tore Arne Ramsvik har godkjent Spitfire Mk IX for aktivitet i Norge.
Powered by Labrador CMS