Aero:

GJØR COMEBACK: Nå henger den i taket på messen Aero Friedrichshafen, men planen til Junkers Aircraft Compaby er at denne flytypen snart blir et vanlig syn i fri luft også.

Vil gi gammel traver ny storhetstid

Det tyske selskapet Junkers Aircraft Company skal vekke "Tante Ju" til live.

Publisert Sist oppdatert

(FRIEDRICHSHAFEN): Av totalt 5000 fly av typen Junkers Ju 52 som ble produsert, er det i dag bare omlag 30 stykker igjen. Det tyske selskapet Junkers Aircraft Company har planer om å gi det gamle flyet en ny storhetstid.

På Aero Friedrichshafen avslørte de at de vil gjenoppta produksjonen av flytypen som på folkemunne gjerne kalles Tante Ju.

- Perfekt sightseeingfly

Prototypen, med bare én motor, hadde sin første flyvning 1930. Det viste seg å være langt fra nok, så fra 1932 ble flyet produsert med tre motorer.

Junkers Ju 52 NG vil fremstå rimelig identisk med forgjengeren, men moderne teknologi skal tas i bruk. Der originalen hadde tre 650hk BMW 132 nisylindrede stjernemotorer, får replikaen tre dieselmotorer av typen 550hk RED A03-005 V12.

Nye Junkers 52NG skal få tre motorer av typen 550hk RED A03-005 V12 diesel. Foto: Lise Grønskar

I cockpit blir det moderne avionikk fra Garmin, og flyet skal utstyres både for VFR- og IFR-flyging.

NG-versjonen vil være lettere, og trenge mindre fuel enn originalen. Junkers regner med et drivstofforbruk på 77 liter/timen per motor. Maks avgangsvekt blir 8 616 kilo.

- Flyet kan konfigureres både for fraktflyvning, med seks lastpaller, eller for passasjerflyvning med plass til 14 passasjerer. En kombinasjon er også mulig, fortalte Junkers Aircraft Company da de lanserte ideen for pressen.

De understreket at flyet vil egne seg spesielt godt for luftig sightseeing.

Norsk historie

Junkers Ju 52 var et vanlig syn i norsk luftrom på 1930- og 1940-tallet, og ble brukt til ruteflyvning av både Det norske luftfartsselskap (1935-1940) og SAS (1945-56). I dag står ett eksemplar utstilt på Norsk Luftfartsmuseum.

Dette flyet er opprinnelig et portugisisk militærfly, som er restaurert i Bodø. Det har fått samme merking og utseende som DNLs fly «Najaden».

Tante Jus comeback var ikke den eneste nyheten Junkers Aircraft Company slapp på Aero Friedrichshafen.

Som Flynytt tidligere har skrevet, har det tyske selskapet allerede produsert en replika av Junkers A50. Nå har de besluttet å produsere A60, en to seter med side-by-side-konfigurasjon:

– Perfekt for romantiske utflukter, som de sier selv.

Produksjonen av flyet, som får opptrekkbart understell og motor av typen 100hk Rotax 912iS, skal etter planen starte neste år. I likhet med A50 skal det sertifiseres i 600-kiloklassen.

NORSK: DNLs Junkers Ju 52 fotografert på Gressholmen. Foto: Nasjonalbiblioteket
Powered by Labrador CMS