Generalsekretær i Norges Luftsportforbund, John Eirik Laupsa (i midten) har akkurat skrevet under en intensjonsavtale med Aura Aero om kjøp av et elektrisk slepefly. T.v. salgssjef Drew McEwen, t.h. Nils Harald Hansen i Aura Aero.

Norges Luftsportforbund vil kjøpe det elektriske flyet Aura Aero Integral E

Det nye flyet skal brukes som slepefly på Starmoen.

Publisert Sist oppdatert

Norges Luftsportforbund (NLF) har signert en intensjonsavtale med Aura Aero for kjøp av en Integral E, et elektrisk slepefly.

Et såkalt letter of intent er et dokument som uttrykker partenes intensjoner om å inngå en formell avtale på et senere tidspunkt.

Planen er at flyet leveres til Norge i 2027, der det skal brukes som slepefly på Starmoen. 

Vil være et bærekraftig alternativ

Integral E er en elektrisk toseter som kan lades på under 30 minutter. Med en maksimal flytid på 60 minutter for to piloter, er tanken at Integral E vil være et godt og bærekraftig valg for korte treningsøkter og flyoppdrag.

På norsk jord i 2027? Aura Aeros Integral E.

Flyets struktur inneholder en kombinasjon av tre og karbon, noe som sikrer både lav vekt og høy motstandskraft, samtidig som det skal være enkelt å vedlikeholde og reparere.

Flyet er tilgjengelig i versjonene R (fritid og akrobatikk) og S (pilotopplæring), og håpet er at flytypen vil hjelpe flyklubber og pilotskoler med å nå målet om å avkarbonisere operasjonene sine. 

Skal brukes som slepefly

Avtalen mellom NLF og Aura Aero ble underskrevet på varemessen Aero Friedrichshafen.

- Norge er et ledende land når det kommer til avkarbonisering av luftfarten. Vi gleder oss til å bidra på vårt nivå ved å bruke dette helt nye elektriske flyet til våre seilflyaktiviteter snart! sier generalsekretær i NLF, John Eirik Laupsa, i en pressemelding.

Drew McEwen i Aura  Aero istemmer:  

- Vi er stolte over å ønske vår første kunde fra Norge velkommen til Integral-familien og beæret over å ha blitt valgt av denne store luftfartsorganisasjonen.

Salget var ikke den eneste gode nyheten for Aura Aero under messen i Friedrichshafen.

Under AERO Friedrichshafen 2024 kom det også frem at det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) har utstedt en "Approval for Flight Conditions for Permit to Fly" for Integral E. Med denne godkjenningen er det nå mulig for den franske luftfartsmyndigheten (DGAC) å tillate at det nye flyet begynner sin flytesting i de kommende ukene.

Powered by Labrador CMS