X-59s understell ligner F-16s. Det er kanskje ikke så merkelig siden Lockheed Martin gjenbruker deler fra eksisterende flytyper for å akselerere konstruksjonsprosessen.

Lockheed Martin og NASA letter på sløret om det supersoniske flyet X-59

Si farvel til øredøvende lydmursbrak, hallo dempet buldring! 

Publisert

Lockheed Martin og NASA har nå avduket X-59, et eksperimentelt fly som forventes å erstatte det øredøvende lydmursbraket med en dempet buldring ved supersoniske hastigheter. Flyet er et av de mest avanserte Experimental-flyene i verden.

X-59 skal gjennom omfattende testing

Selv om datasimuleringer antyder minimal støy, må det selvfølgelig testes i virkelighetens verden før vi kan være sikre. Tidligere var planen at X-59 skulle få kjenne luft under vingene i 2021, men testing av flyets styresystemer avdekket behov for justeringer, noe som førte til forsinkelser.

X-59 har en strømlinjeformet og aerodynamisk kropp som er optimalisert for å redusere luftmotstand og forbedre flyets ytelse ved høye hastigheter. Flyet er utstyrt med avansert støyreduserende teknologi, inkludert spesielle motorer og utforming av flykroppen.

Det avanserte luftfartøyet skal først gjennomgå et ni måneders langt testflyvningsprogram. Deretter skal maskinen brukes i tre år for å undersøke hvor mye lydmursspektakel det faktisk skaper, og ikke minst hvordan det blir oppfattet på bakken.

Brøt lydmuren 1253 ganger - blåste ut 147 vinduer

Dette vil være en annen opplevelse enn i 1964, da B-58- og F-104 Starfightere brøt lydmuren over Oklahoma City 1253 ganger for å undersøke hvordan lydmurens brak påvirket livet i byen. 

I løpet av de første fjorten ukene ble 147 vinduer blåst ut i byens største bygninger. Mange var ikke begeistret for prosjektet, selv om flertallet i byen angivelig mente at de kunne leve med åtte brak om dagen, som var standarden i prøveperioden.

For å optimalisere luftstrømmen har ikke X-59 noen frontrute. I stedet vises omgivelsene på skjermer foran piloten.

Oklahoma-forsøket var likevel en medvirkende faktor til at USA forbød overflyvning av landområder for passasjerfly med supersonisk hastighet. 

Nå skal det altså bli andre boller. Målet med X-59-prosjektet er å utvikle et fly som kan fly i supersoniske hastigheter med minimal støyforurensning, noe som potensielt kan tillate supersonisk flyging over land og redusere støyforurensning for beboere nær flyruter. 

Flyene skal være langt mer diskrete i sin supersoniske natur, slik at nåtidens sarte sjeler vil slippe å føle seg krenket av supersonisk flystøy. 

Powered by Labrador CMS