Husodden flystripe:

Fremtiden til Husodden flystripe skal snart avgjøres. Mange har vist sin støtte til den idylliske landingsplassen på vestsiden av Randsfjorden. Foto: Ludvig Johnsen

Krysser fingrene for idyllisk flyplass

Over 1000 personer har vist sin støtte til Husodden flystripe. Håpet er at engasjementet kan få ringvirkninger også for andre flyplasser.

Publisert

Fristen for høringsinnspill til Søndre Land kommune om fornyet konsesjon for Husodden flystripe gikk ut i februar.

Den 600 meters lange gressbanen ligger på vestsiden av Randsfjorden, og kommunen mottok over 1000 støtteunderskrifter fra personer som ønsker å vise sin støtte til flystripen.

En av de aktive flygerne på Husodden, Hedvig Langehaug, har organisert en Facebook-kampanje til støtte for fornyet konsesjon.

Krysser fingrene

Luftfartstilsynet har sendt ut et forslag om at konsesjonen fornyes for ti år, og med en ramme på 1500 flybevegelser per 12 måneder – både på sjø og land.

– Husodden er en meget allsidig flyplass med gressbane og sjøflyhavn. Det er en flyplass man kan ankomme i hvilket som helst motorisert kjøretøy; bil, båt, fly med hjul og fly med flottører. Det er et «kult sted», sier Langehaug til Flynytt.

Hun mener det vil være et stort tap for flymiljøet om konsensjonen ikke fornyes.

– Nå krysser vi fingrene for at den fornyes. En nabo i området har protestert, og mange vil derfor gjøre det synlig at flyplassen har bred støtte i befolkningen. Det er derfor vi har samlet inn underskrifter, totalt ble det 1064, fortsetter Langehaug.

Drømmedag på Husodden med mulighet for både soling og bading. Foto: Per Anders Johnsen

Allsidig bruk

Så langt har 1700 personer meldt seg inn i Facebook-gruppen som vil opprettholdeflystripen.

Husodden, som er en halvøy i Randsfjorden, fikk sin flystripe i 1991, da grunneier Lars Nordraak anla flyplassen med baneretningene 14- 32 der.

Den har siden vært brukt til fly-in, flytreff for flygere på både hjul og flottører, og også fem-seks store konsertarrangementer.

– Det er ingen landingsavgift, men alle som vil fly hit må ha PPR, (forhåndstillatelse, "Prior Permission Requested", red.anm.), og vi forklarer nøye hvordan man skal fly inn for ikke å sjenere de som bor på en gård nord for plassen, sier Nordraak til Flynytt.

Han og sønnen Trond har en Piper Cub stående i en hangar på flyplassen, og om sommeren har Gjøvik og Toten flyklubb en Super Cub på flottører liggende i sjøflyhavna.

Husodden flystripe sett fra luften. Foto: Trond Nordraak

– Samfunnsviktig

– Den gjeldende konsesjonen gikk egentlig ut i 2017, men på grunn av stort arbeidspress har Luftfartstilsynet bare forlenget konsesjonen på de samme vilkårene som før, inntil utkastet for fornyet konsesjon nå foreligger, sier Nordraak.

Han mener flystripen også har en samfunnsmessig betydning for nærområdet. Den brukes som utgangspunkt for en del av brannvaktsflyvningene som Gjøvik og Toten flyklubb utfører for brannvesenet, og tidlig i sin virksomhet brukte politiets helikoptertjeneste stedet som øvingsområde.

– Vi håper at det å vise engasjement for flystripa kan få ringvirkninger for andre småflyplasser. Men det beste ved Husodden er nok at det er en idyllisk plass å komme til, et sted hvor man kan telte, bade og møte andre, sier Langehaug.

Den skal tidlig krøkes, både med fiskestang og fly. Her har Per Anders Johnsen tatt med sønnen Ludvig til Husodden. Foto: Per Anders Johnsen

Powered by Labrador CMS