Farvel til Sea King:

Sea Kingene 189, 062 og 074 skal videre til museums- og opplæringstjeneste. Bildet er tatt fra 073.

Et ikon flys på museum

Takk for alt: Sea King har gjennomført siste vakt.

Publisert Sist oppdatert

SAVER NULL EN FLIGHT: «Takk for turen, lykke til med de neste femti år».

Fartøysjef Jarle sendte en munter hilsen på radioen til sine kolleger i den nye AW 101 som har fulgt oss i tett formasjon den siste halvtimen.

Sjef, Luftforsvaret, generalmajor Rolf Folland, sitter selv ved spaken på Sea King 073. Som sjef har han sitt eget kallesignal «Saver 0 en», og siden han fløy maskinen som ledet formasjonen, får hele flighten dette kallesignalet.

Og hilsenen til kollegene henspeiler naturligvis på at Sea King fikk nøyaktig 50 år i Norge som redningstjenestens ryggrad.

Sjefen for Luftforsvaret, generalmajor Rolf Folland forlater Sea Kingen for siste gang etter å ha fløyet i 30 minutters formasjon over Oslofjorden og Rygge. (Foto: Martimn Nilsen)

Markeringen over Rygge mandag 11. desember ble siste gang redningshelikopteret Sea King var å se i norsk luftrom. Akkurat denne maskinen, ( serienummer 073) hvor Flynytts reporter er en av fire passasjerer, skal flys rett på museum i Bodø etter avskjeds-markeringen på Rygge.

Tok over beredskap

De tre øvrige Sea Kingene i formasjonen, 074 skal til Bardufoss som undervisningsformål. 189, som nylig fløy Norge på langs og tvers for å la folket få et siste glimt av arbeidshesten, skal til Forsvarets flysamling på Gardermoen, og 062 skal til lærling-opplæring ved Sola flystasjon.

Bak i formasjonen, som ble fløyet i et såkalt Diamond-mønstrer, fulgte AW 101 som midt på dagen mandag tok over redningsberedskapen på Rygge etter Sea Kingene.

Og det var denne som fikk en hilsen fra en gammel traver.

Rygge er den siste av Sea King-basene som tar i bruk det nye redningshelikopteret. Fra før er Banak, Bodø, Ørland og Sola satt opp med nykommeren.

«Et ikon for Norge»

Etter endt flytur: - Er det en litt vedmodig dag ? 

- Mer stolthet over å ha fått lov å være med på en æra hvor Sea King har blitt i ikon for Norges befolkning. 

- Lyden og synet har vært forbundet med håp og trygghet, og Sea Tingene har vært gjenstand for en kjærlighet langt ut over skvadronens egne grenser, sier generalmajor Rolf Folland til Flynytt.

Han har selv fløyet helikoptertypen en årrekke, og ga seg i 2014 da han fikk andre oppgaver i Luftforsvaret. I dag sitter han som sjef for våpengrenen.

Helhetlig debriefing 

- Har du et spesielt sterkt minne fra tiden som pilot på redningshelikopter? 

- Da jeg var sjef for avdelingen vi har på Banak flystasjon, hadde vi et oppdrag med en følelsesmessig meget sterkt trafikkulykke der flere barn var blant ofrene. Like etter fikk vi en ettersøkning etter en savnet ung pike. Det hører med til historien at det gikk bra med piken, men vi fant henne ikke. Vi hadde ikke fått samlet oss etter det siste belastende oppdraget. 

- Jeg innførte derfor helhetlig de-briefing. En ordning som ga oss anledning til å gå gjennom hele situasjonen. Det gjorde oss til bedre mannskaper enn før vi hadde ordningen.

Kan fly i ising 

- Det er mange gode kapasiteter med nye AW 101, hvis du skal nevne en, hva er den viktigste forskjellen fra Sea King ?

Uten å nøle et sekund, svarer Folland: 

- Deicing. Atden kan fly i isningsforhold og rett mot målet, der Sea King måtte følge kysten og forhold som ikke hadde ising. Det betyr at vi sparer masse tid.Sea Kings historie i redningstjenesten ble avsluttet i går med oppdrags-antallet 47751. Med helikoptertypen har 330-skvadronen bistått ca 48.000 mennesker. 

- Til nå har vi også fløyet ca 2500 oppdrag med AW101, sier skvadronssjef for 330-skvadronen, oberstløytnant Svein Tore Pettersen.

Han fløy Sea King 074 i avslutnings-formasjonen mandag, oger i likhet med Sea King snart ferdig i Forsvaret. 

Han synes det er et positivt vedmot å legge Sea King-epoken bak seg.

Sea King 073 flyr rett til flymuseet i Bodø.

Teknologien gikk videre 

- Det er jo for gæli å parkere et helikoptertype som er i meget god stand, Men teknologien har gått fra den gamle typen. Nå skal vi i hele landet bruke den nye typen, som er det beste vi kunne ha anskaffet oss. 

- Prosessen har tatt tid ? 

- Ja, selve prosessen tok tid. Men forarbeidet måtte naturligvis gjøres grundig og skikkelig, dessuten ble vi forsinket av uhellet vi hadde på Sola da en av de nye maskinene veltet under bakkekjøring.

Diskuterer ikke sannheten 

- Det er også vært debatt om AW101s kapasitet i tynn luft, altså store høyder ? - Man kan ikke debattere sannheten. Maskinen leverer absolutt på det den skal. Vi har hatt med direktøren for Hovedredningssentralen på tur og vist hva maskinen er god for.Men så vil det være variasjoner i vind, avstand til tankanlegg for etterfylling, temperatur og trykk. Dette handler om aerodynamikk og fysikk, og flygingen må planlegges ut fra forutsetningene. 

Generalmajor Rolf Folland fløy praktisk talt hele turen fra 2. pilotens venstre side. Her i samtale med fartøysjefen Jarle.

- Som del av luftambulansetjenesten - vil dere kunne fly så nært til pasienten som før med den sterke rotorvinden AW101 lager ?

Ingen endring 

- Det kan hende vi må lande andre steder, men stadig flere sykehus godkjennes for mottak av AW101. Etter åtte måneders drift ved basen på Ørland, var det ingen endring i operasjonsmønster i forhold til hva de hadde hatt med Sea King på den samme basen, sier Pettersen.

Han ser svært optimistisk på fremtiden, ikke minst fordi leverandørfabrikken Leonardo har tekniske tjenester på basene til en hver tid, og dette vil gi bedre teknisk beredskap.

På basene skal det til en hver tid være en maskin tilgjengelig og i minst 45 prosent av tiden skal også en reservemaskin stå klar.

Sjef, Luftforsvaret, generalmajor Rolf Folland og skvadron sjef 330, oberstløytnant Svein Tore Pettersen hadde ikke glemt gamle kunster da de fløy formasjon mandag.
Powered by Labrador CMS