Er dette fremtidens passasjerfly?

Norske Elfly Gruppen avslørte utseende på det nye flyet i dag.

Publisert Sist oppdatert

Designet på det som skal bli Norges første kommersielle elektriske sjøfly ble avslørt da opptartssselskapet Elfly Gruppen inviterte til en høytidelig seremoni på Vulkan i Oslo.

Sjøflyet har fått navnet NoEmi, som står for no emissions (ingen utslipp, red. anm.). Det ble vist frem både på storskjerm og i modell-form.

Testflyging i 2025?

Det er en tydelig stolt gründer Eric Lithun Flynytt snakker med etter at katten er sluppet ut av sekken.

- Det er veldig stort. Jeg føler at det er en stor milepæl. Nå gleder jeg meg til vi forhåpentligvis er klare for testflyging i 2025. Det er et ambisiøst mål, men det må man være om man skal redde planeten.

NoEmi er utstyrt med to elektriske motorer. Det er forventet at elflyet vil være i stand til å fly minst 170 kilometer med en hastighet på opptil 250 km/t. Elfly Gruppen satser på å ha en fullskala prototype i 2025.

Sightseeing, transport og frakt

Det er planlagt for flere konfigurasjoner, blant annet en sightseeing-versjon med 12 seter, en transportversjon med åtte-ni seter og en fraktversjon.

Tanken bak er blant å gjøre det enklere å ferdes til og fra kystnære områder, der det ofte dårlige veier og kronglete å reise. Planen er altså ikke å lage fly for å selge dem, men for å operere dem.

De er godt i gang med testingen av mindre modeller, 0g har blant annet gjennomført et titalls testflyvninger i simulator og med drone. De har også testet skroget flere ganger i slepetanken til SINTEF i Trondheim.

Lithun mener det er mulig å ha 15-20 sertifiserte elektriske sjøfly i drift på vestlandskysten innen 2030. Han er også åpen for at det kan være et marked for Noemi også internasjonalt.

Starter med sightseeing

Gründeren og elflyentusiasten trekker frem både Bergen-Førde og Bergen-Stavanger som aktuelle ruter.

Foto: Elfly Gruppen

- Men det er sannsynlig at det blir sightseeing-turer vi starter med. Det vil da være snakk om kortere turer, og det vil være økonomisk gunstig siden det er plass til flere passasjerer når man ikke skal ha med seg mye bagasje ombord.

Går alt etter planen er Elfly Gruppen, som blant annet har med seg elflypioneren Tomas Brødreskift (mannen bak P2 Xcursion) på laget, i gang med kommersiell flyging i 2030. Totalt er de nå 14 ansatte.

Powered by Labrador CMS