Widerøe:

Widerøe med milliardkontrakt

Flyselskapet kjøper jetfly fra den brasilianske produsenten Embraer.

TRE NYE JETFLY: Widerøe investerer store summer i nye fly. I første omgang har de kjøpt tre maskiner av typen E190-E2. (Bilde: Widerøe)

Widerøe har inngått avtale med den brasilianske flyprodusenten Embraer om kjøp av opp til 15 jetfly. I første omgang er det solgt tre regionale E190-E2-fly med en opsjon på ytterligere tolv fly i E2-familien.

Flyene skal leveres med 114 seter i løpet av 2018. 

- Mer miljøvennlig

Embraer har produsert E-Jet siden 2004, og utvikler nå arvtageren til E-jet familien, E2. 

De nye flyene skal leveres i tre versjoner; E175-E2 med inntil 90 seter, E190-E2 med inntil 114 seter og E195-E2 med inntil 138 seter.

Det er altså E-190-E2 Widerøe i første omgang går til anskaffelse av. 

- Flytypen gir betydelig lavere Co2 utslipp, gir mindre støy og vil bidra til at Widerøe tar sin del av klimautfordringen, skriver Widerøe i en pressemelding.

Der står det også å lese at selskapet gjennom investeringen i nye fly skaper forutsetninger for fortsatt vekst og lønnsomhet i selskapet.

872 millioner dollar

Ifølge Embraer kan Widerøe som en del av avtalen også gå til anskaffelse av de andre versjonene dersom de ønsker det. 

Flyprodusenten opplyser i sin pressemelding at avtalen har en potensiell listepris på 872 millioner dollar. 

Widerøes flåte består i dag av 41 Dash-8-fly fra den canadiske produsenten Bombardier. Dagens fly har mellom 39 og 78 seter.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FSDOs Going Away this Weekend

<p>Any pilot, mechanic or owner who ever cursed their local Flight Standards District Office (FSDO) will have a...

Changes Made At SFO After Taxiway Incident

<p>The FAA has made operational changes at San Francisco International Airport in response to last month’s aborted...

FAA Provides Safety Tips For Eclipse Travels

<p>If you’re planning to fly toward the path of totality to view Monday’s coming solar eclipse, you won’t be alone....

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen